Apples suksess presser ut konkurrentene

Apples iPod-salg går nå så bra at det skaper mangel på brikker for konkurrentene.

Verdens nest største leverandør av bærbare musikkspillere, Creative Labs fra Singapore, har nettopp levert kvartalstall med 85 prosent fall i driftsresultat (til 700 000 dollar) trass i 33 prosent økning i omsetning (til 280 millioner dollar) sammenliknet med samme periode i fjor.

Creatives hovedkonkurrent er markedets ener, Apple, som har erobret verden med sine ulike modeller av iPod.

Creative oppgir to hovedproblemer i konkurransen med Apple: prispress og problemer med å få tak i flashminnebrikker.

Foran julesesongen er problemet med å få tak i tilstrekkelige mengder flashminnebrikker akutt. Creative mener at en avtale mellom Apple og storprodusenten Samsung favoriserer Apple på bekostning av alle andre leverandører.

– Mange kinesiske leverandører har gitt seg de siste seks månedene, og andre asiatiske produsenter er også i ferd med å trekke seg fordi det er svært vanskelig å stå i mot denne formen for press, sa Creatives toppsjef Sim Wong Hoo i en konferansesamtale med analytikere.

Pioneren blant MP3-spillere, japanske Rio, gikk nylig konkurs.

Problemet er den minste iPod-modellen, Nano, som bruker NAND flashminne i stedet for harddisk. Ifølge analyseselskapet iSuppli har selger Samsung minnekomponentene til iPod Nano i en pakke på 2 GB for 54 dollar. Det skal innebære en vesentlig rabatt.

iSuppli anslår at Apple kan stå for opptil 40 prosent av Samsungs samlede flashminneproduksjon i annet halvår i år. Det betyr at konkurrentene må slåss om resten, til betydelige høyere pris enn det Apple betaler, og likevel ikke få nok brikker.

– Apple har radikalt endret dynamikken i både minnemarkedet og MP3-spillermarkedet, sier Chris Crotty i iSuppli til Financial Times.

Til toppen