KARRIERE

Arne Wam på sporet

Arne Wam forlot NRK Aktivum brått i november grunnet "uklare rammebetingelser". Han er nå styreformann i det nye selskapet SatNet som satser på lukkede digitale TV-kanaler og jobber til daglig som merkvaresjef for NSBs mellomdistansetog.

Therese Werenskiold
11. feb. 1999 - 16:23
Arne Wam var ansvarlig for den kommersielle siden av NRKs virksomhet fra starten den 25. april 1997 . Han har ledet NRK Aktivum frem til 4. november 1998 da han ga seg med umiddelbar virkning. Hovedgrunnen var "uklare rammebetingelser". Dette skjedde knapt én måned før det endelig kom forslag fra Kulturdepartementet om kommersiell virksomhet i NRK. Det var dette Wam hadde jobbet for hele tiden.

- Du trakk deg ikke for tidlig da, Wam?

Arne Wam går til NSB

- Nei. Jeg sier som Edith Piaf; Jeg angrer ingenting! Jeg tror dessuten min avgang fremskyndet rammebetingelsene fra departementet. Det ble mer fokus rundt at det hastet med å få rammebetingelsene på plass. Vi får se hva resultatet blir når høringsrundene er over. De interne rammebetingelsene i NRK må også ryddes opp i, før det kan skje noe på dette området.

- Har du noen tanker om NRK Aktivum nå?

- Ja, men jeg vil ikke lufte dem offentlig. Jeg ønsker de ansatte lykke til, det fortjener de.

Wam sier til digi.no at NRK Aktivum kan ha kjempemuligheter, men det avhenger av to ting; både intern opprydning i NRK og at det blir vedtatt endringer i Krinhgkastingsloven som gir NRK like kommersielle vilkår som de andre kommersielle kanalene. - Så vidt jeg vet er det politisk flertall for dette, sier Wam.

- Hvordan ser du på NRKs digitale fremtid generelt?

- NRK har mange store muligheter i den digitale verden. Blant annet har de storsatsingen på digital radio. Dette forutsetter store investeringer som departementet allerede er varslet om, men det krever også tempo og handling fra departementet.

Wam legger til at han synes det er synd det er så lite fokus på denne viktige debatten i politiske miljøer. - Det haster, hvis ikke blir NRK et analogt museum, sier han.

Arne Wam er nå blitt direktør for NSBs nye merkevare Mellomdistansetog.

- Hvorfor i all verden valgte du tog?

- Det gikk så mange tog da jeg var sjef i Aktivum, så jeg ble like godt togsjef, spøker Wam. - Jeg fikk mange tilbud, og det var selvfølgelig hyggelig. De aller fleste var fra mediebransjen. Og så fikk jeg et tilbud fra NSB, som jeg sa høflig ja til en prat med. Jeg var veldig skeptisk til å jobbe i en halvstatlig byråkratisk bedrift etter 20 års erfaring fra NRK. Men etter å ha blitt grundig informert om den merkevareprosessen NSB er inne i nå, valgte jeg den stillingen likevel.

Og nå jobber Wam med mellomdistansetog og merkevarebygging. Han er svært engasjert i disse nye tog-merkevarene-produktene; langdistanse, mellomdistanse og kortdistanse. - Alle togtypene skal ha forskjellig farge; nei, jeg kan ikke røpe fargen ennå; og vi skal skape et konkurransedyktig tilbud til våre passasjerer.

Arbeidsoppgavene er de samme som ledere i større bedrifter har ellers; oppfølging av 400 ansatte, ny utdanning og skolering av medarbeidere og ansvar for deler av økonomien og markedsføringen. Det viktigste er ifølge Wam implementeringen av den nye merkevaren; mellomdistansetog. - Alle medarbeiderne bør føle et eierskap til det nye produktet, sier han.

I tillegg til å være NSB-direktør har Wam to styreverv, og to til vurderes.

- Det er viktig for meg å holde kontakt med mediebransjen, og dette er en fin måte å gjøre det på, forteller han.

Han er styreformann i det nye selskapet SatNet, som satser på lukkede digitale TV-kanaler.

- Det er morsomt, fordi jeg her kan videreføre det jeg jobbet med i Aktivum-sammenheng. Dengang var det digitale tilbud til forbrukere, og nå er det digitale tilbud til bransjefolk; business to business som gjelder. Dette er et voksende marked innen IT-, telekom-,og reklamebransjen, sier Wam.

Han legger til at man ved hjelp av lukkede, målrettede, digitale TV-kanaler kan kommunisere mer kostnadseffektivt.

- Det handler om å bruke TV-skjermen istedenfor å samle 2.000 mennesker til en konferanse, forklarer han. - Det kan for eksempel brukes til oppfølging av ansatte og produktlansering, og til å kommunisere med ansatte uten filter (uten at en representant skal videreformidle til de ansatte det sjefen sa på en konferanse, red. anm.)

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Wams foreløpig andre styreverv er som styremedlem i Media Total, som er NRK Aktivums tekst-TV-operatør.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.