(Bilde: Per Ervland)

Årsaken til Telenors kollaps funnet

Fant endelig kilden til deres verste mobilhavari noensinne.

I pinsehelgen skjedde det utenkelige: Telenors mobilnett knakk sammen i Norge, selve utstillingsvinduet for den internasjonale telegiganten.

Det skulle vise seg å bli den verste svikten i mobilnettet siden det ble oppført i 1993.

Telenor redegjorde etter hvert for noen av feilene som oppsto. (Les: Svitsjen låste seg fullstendig). Samtidig famlet Telenor og kunne ikke peke på den egentlige kilden til problemene, noe som bekymret Post- og teletilsynet (PT).

Nå, nesten halvannen måned senere, melder Telenor at de endelig har identifisert det de kaller «rotårsaken».

Sammen med utstyrsleverandør Ericsson har Telenor gjennomført analyser, der de fant en konkret feil i programvaren i sentralene for mobil tale, heter det.

- Denne feilen er nå i ferd med å rettes.

Telenor har i dag utstyr fra både Nokia Siemens, Huawei og Ericsson. Det var altså en programvarefeil i et Ericsson-produkt som må ta skylden.

Norgessjef Ragnar Kårhus sier i en pressemelding at analysene også har avdekket at visse endringer i design og dimensjonering vil bidra til å redusere signaleringstrafikken, samt utbredre nettets evne til å håndtere trafikktopper.

Les rapporten Telenor har sendt til Post- og teletilsynet her. Den offentlige versjonen er sladdet.

Frikjenner smarttelefonene

I en rapport Telenor har overlevert PT går det frem at det ikke er antall smarttelefoner eller den høye trafikken pinsehelgen som gjorde at nettet krasjet. Feilen skjedde imidlertid på verst tenkelig tidspunkt.

Gjenskapte feilen

Telenor berømmer samarbeidet med underleverandøren. Ericsson skal blant annet har lyktes med å gjenskape feilsituasjonen i eget laboratorium.

- Dermed er vi helt sikre på at vi nå har kommet til bunns i hva som gikk halt, sier Kårhus.

Tar tid

Underveis i prosessen etter mobilkollapsen, før rotårsaken ble avdekket, opplyser Telenor at de iverksatte tiltak for å styrke infrastrukturen. Signaliseringskapasiteten skal være forbedret fra midten av august, heter det.

Endelig feilretting med implementering av oppdatert programvare fra Ericsson vil ifølge Kårshus imidlertid ikke være være ferdigstilt før innen utgangen av september.

- Vi har også kontinuerlig overvåkning av nettet og ekstra bemanning i tiden fremover, uttaler Telenor Norge-sjefen.

Telenor vil i formiddag avholde en direkteoverført pressekonferanse, der Telenors ledelse vil svare på spørsmål. Møtet begynner klokken 11 og kan følges her.

    Les også:

Til toppen