Asiatisk Internett-komet på vei ned

Det Hong Kong-baserte internettselskapet Tom.com sparker 16 prosent av sine ansatte for å spare penger. Titusener av aksjonærer ser nå aksjekursen stupe for den asiatiske Internett-tigeren. Men Tom.com er ikke alene om å se problemene.

Sent i februar skjedde det noe vilt i Hong Kong. Vanlige mennesker gikk amok for å sikre seg aksjer i Internett-selskapet Tom.com. Et selskap støttet av den kjente finansmannen og tycoonen Li Kashing.

Aksjen steg fire ganger i verdi dagen etter den begynte å handles åpent på børsen.

Men nå er situasjonen ganske annerledes.

Fire måneder, og mer enn 25 millioner dollar (212 millioner norske kroner) etter, sier selskapet at de må refokusere. Derfor sparkes 16 prosent av arbeidsstyrken, 80 personer, av selskapet. Nå er det kjerneområdet, det kinesiske fastlandet som skal tas, ikke alt det andre.

- Vi må allokere ressursene i forhold til hvor vi tror det største markedet befinner seg og etter hva som er best konkurransemessig for selskapet, fortalte Tom.coms toppsjef Sing Wang i en nyhetskonferanse fredag. Det skriver Wall Street Journal.

Verdien i selskapet var fredag nesten halvert fra toppnoteringen tidligere i år.

Analytikere mener at Internetts vekstsyklus begynte senere i Asia enn i USA, og at man derfor ikke har fått krisene og konkursene. Men dette hinder ikke at investormiljøet er skeptisk til denne type investeringer. De store selskapene har også slakket ned på sine Internett-investeringer.

Det er ikke bare Tom.com som kaster sine ansatte på dør. Dette skjer også hos Hong Kong Broadband Network, som sa opp 20 prosent av staben, eller nærmere 200 personer, som følge av en intern restrukturering av selskapet. Det melder Wall Street Journal.

Mange spør seg nå om boblen har sprukket i Asia.

- IPO (børsintroduksjon) vinduet for mange asiatiske Internett-selskaper er definitivt stengt. På den måten har boblen sprukket, sier Matei Mihalca, Internett-analytiker ved Merrill Lynch til Wall Street Journal.

- Internett-selskapene i Asia blir pålagt å levere det mange amerikanske Internett-selskaper brukte fem år på å oppnå: En klar vei til profitt. Det er ikke mulig, på grunn av Asias fragmenterte marked.

En nylig publisert undersøkelse viser at mer enn 250 Internett-selskaper og 162 venturekapitalister i Taiwan vil få store pengeproblemer til slutten av året.

Gartner Group, som har laget en tilsvarende undersøkelse, mener at hele 85 prosent av alle asiatiske dotcom selskapene vil enten gå konkurs eller bli kjøpt opp for en billig penge av selskaper i "den gamle økonomien."

Til toppen