- ASK får problemer med distribusjonen

Administrerende direktør John Harker i In Focus mener ASK vil få de samme problemene i distribusjonskanalen som In Fokus har hatt hittil i år.

- De problemene vi har sett i distribusjonskanalen er et generelt problem for bransjen. Det vil ASK også merke, sier administrerende direktør i In Focus, John Harker til digi.no.

- I Norge er bildet av situasjonen i In Focus at dere har bommet på markedet, og fokusert på distribusjon gjennom PC-forhandlere på et tidspunkt hvor markedet ikke var modent for denne typen distribusjon. Hva er din kommentar til dette?

- Det vi prøvde å gjøre var å distribuere LP 420 gjennom distribusjonkanalen til PC-forhandlere. I den forbindelse tilbød vi en 25 prosent rabatt. Vi regnet nok med at de ville selge mer av produktet enn det de gjorde.

- Når det er sagt var det helt andre problemer som slo ut i vårt regnskap for første kvartal. Spesielt japanske produsenter har de siste månedene drevet en meget aggressiv prising av sine produkter. Vi har sett at distributørene derfor har utsatt sine bestillinger hos produsenten helt frem til de har solgt produktet. Det gjelder generelt for hele bransjen.

- Hva er ditt inntrykk av situasjonen i de ulike kanalene nå, vil situasjonen endre seg i løpet av året?

- Jeg tror ikke distribusjonskanalene vil endre adferd. Kanalene er nå fylt opp av produkter, det vil også ASK merke i andre kvartal, og de vil ha store problemer med å forstå det.

- Så dette er mye av det samme problemet som PC-markedet så i første kvartal?

- Ja, det er korrekt.

- Har det skjedd endringer i sesong-svingningene i markedet for prosjektører?

- Nei, her ser vi det samme som vi har sett i flere år. Første kvartal er et svakt kvartal. Andre kvartal er ok. Det samme gjelder tredje kvartal, med unntak av Europa hvor tredje kvartal er meget svakt. Siste kvartal er fremdeles det sterkeste kvartalet.

- Du har sagt at du forventer at gjennomsnittlig utsalgspris vil falle med 20 til 25 prosent i 1998. Står du fast på den uttalelsen?

- Jeg tror utsalgsprisene vil falle med minst 25 prosent i år. De falt med 10 til 12 prosent bare i første kvartal, selv om den utviklingen ikke vil fortsette like sterkt.

- Det kan se ut som noe av prisfallet skyldes at nye produkter lanseres og erstatter gamle produkter som så dumpes. Du har selv sagt at dere kvittet dere med en del gamle produkter i fjerde kvartal. Er dette et generelt problem?

- Det tror jeg er en utvikling som har kommet for å bli. Som et eksempel så vi i USA at ASK dumpet A4 og A6 i markedet da de lanserte A4+ og A6+.

- ASK hevder at In Focus er giret opp for et massemarked som ikke kommer før om noen år, og at ASK er mer siktet inn mot høy-enden i markedet. Hva er ditt inntrykk?

- O.J. (altså administrerende direktør Ole Jørgen Fredriksen i ASK. red.anm.) har gjort en imponerende jobb med ASK, og det skal han ha all mulig ros for. Jeg tror imidlertid ikke det er store forskjell på produktene våre og på distribusjonen vår. Dersom du ser hvilke produkter hos oss som har tatt høye volumer den siste tiden, så er vi i det samme markedet.

- Vi regner med at audio-video distributørene nå tar hånd om 70 prosent av omsetningen i markedet målt i dollar og at de 8 til 10 største av dem igjen tar 80 av denne omsetningen. Både ASK og In Focus har bygget opp en relativ sterk lojalitet til merkenavnene i denne kanalen, sier John Harker.

Til toppen