Fredrikstad-baserte Ask/Proxima la i dag morges frem svært hyggelige tall for tredje kvartal. Selskapet solgte prosjektører for 600 millioner kroner, en vekst på 24 prosent fra samme kvartal i fjor. Enda hyggeligere er det at fortjenesten hopper opp med 36 prosent til 47 millioner kroner.
Med finansposter ender resultat før skatt opp på 60 millioner kroner. Ask/Proxima har derfor klart seg meget bra selv om selskapet for tiden mangler de aller letteste og minste prosjektørene konkurrentene tilbyr.
Les om hva Ask/Proxima mangler:
Direktesalg av prosjektører over nettet
Ask/Proxima slapp børsbot
Bedre enn fryktet i Ask/Proxima
Ask/Proxima snubler, varsler svake tall
Ny teknologi gir lomme-prosjektører
Compaq truer Ask/Proxima
Det eneste skåret i gleden for administrerende direktør Ole Jørgen Fredriksen er at salget i Europa faller fra 145 til 143 millioner kroner fra tredje kvartal i fjor til i år. Veksten kommer altså utelukkende i USA. Det er de bærbare produktene som vokser raskest, de dyreste og fast monterte prosjektørene stiger ikke så mye lenger.
Fredriksen mener at Ask/Proxima kan glede seg til at prosjektører tas i bruk i stadig nye områder, blant annet undervisning, flyplasser butikker og restauranter som trenger levende plakater. Selskapet forventer også en pen salgsvekst fra den nyåpnede amerikanske Internett-butikken.
Ask kommer også etter med sin ultralette DLP-prosjektor. Ask er klar med hele syv nye produkter mot slutten av desember, blant annet AV 9400+, som setter en ny rekord på lysstyrke.