Askerladden som kappåt med NORID

Asker-mannen Johnny Omark samler på domener. Nå har han rundt 250 stykker. Og han sørger stadig for å holde de NORID-ansatte sysselsatt.

Johnny Omark er domenepirat. Ikke sånn domenepirat som kjøper firmanavn ( for eksempel www.mcdonalds.com) for å selge disse tilbake til firmaet (for eksempel McDonald's) til en skyhøy pris på linje med utpressing. Nei, han er heller en sånn domenepirat som kjøper domener han tror har en gyllen fremtidsutsikt - som selvstendig tjeneste.

Denne virksomheten har han bedrevet i noen år allerede, og fremdeles er han like entusiastisk hver gang han skaffer seg et nytt domene.

- Dette blir knallbra! Det er et superdomene. Det kommer til å ta helt av. Bare tenk på det. norwaysalmon.com! Kjempemuligheter. Norge selger jo laks for utrolige milliarder i året. Det tar jo helt av. Det kan bli en god tjeneste. Men noen må ha midler til å satse ordentlig på denne...

Den vanlige leksa fra Omark på telefon til digi-redaksjonen. En evig nettoptimist.

- Hvor mange domener har du egentlig nå?

- Eh.. Jeg har kvittet meg med en del, men la meg se... Jeg har vel rundt 250 stykker, tenker jeg.

Et raskt søk hos NORID gir spesielt interesserte en fullstendig oversikt over Omarks .no-domener. I tillegg har han dødsmange .com-domener.

Et lite utvalg av .no-domenene får du her: hotellguide.no storbyferie.no flyselskap.no flyselskaper.no asiaferie.no nylogo.no nyringetone.no ferielotteri.no reiselotteri.no ferielotto.no konferansetilbud.no sydentilbud.no gratislogo.no gratisringelyd.no gratisringetone.no belastningslidelser.no datanakke.no restreise.no weekendferie.no konkursvarer.no cruiseferie.no (PS. det er i dag lansert en ny tjeneste på denne siden. Selv får Omark provisjon på alle cruiseferier som blir solgt. Denne tjenesten er profesjonelt laget, sier han.) flybillig.no usaferie.no ferietilbud.no billigefly.no flypriser.no nyeringelyder.no

- Er det lønnsomt da?

- Jeg har ikke tjent noe særlig enda, men jeg går med overskudd. Det dekker utgiftene til å satse videre.

- Kjøpe flere domener, mener du?

- Ja. Nettopp. Til å kjøpe nye. Og til å utvikle de tjenestene jeg allerede har.

Omark sper på inntektene med en jobb på Blakstad sykehus. Domenehandelen er mer en hobby. Sist Omark ringte digi.no var han i fyr og flamme over sitt nyeste varp; deltidsjobs.dk.

Dette er ikke bare en linksamling, men en reell tjeneste, fortalte Omark. Slik mange av domenene hans er. De er reelle tjenester. På weekendferie.no kan du taste inn ønsket reisemål og få tips om hoteller på bestemmelsesstedet. Ved inntasting av Oslo kommer fire-fem hotellalternativer opp. Men ved inntasting av London, København eller Stockholm, er det ingen treff i basen. Foreløpig.

Kvaliteten på tjenestene er slik de gjerne blir når man har knapt med ressurser til å drive den enkelte og samtidig har 249 andre domener å administrere.

- Når det gjelder Internett, er spørsmålet hvor mange som bruker denne kanalen til å bestille flybilletter, ferier, hotell eller se etter jobb i tiden fremover, sier Omark og mener selv at svaret er: mange.

- Og hva man skal velge i annonsevirvaret. Hvorfor ikke taste flyselskap.no inn i nettleseren og finne alt du trenger? Eller på hotellguide.no storbyferie.no cruiseferie.no osv. Vil ikke dette være snarveien? Hvor lang tid vil det gå før de aller fleste vet at de bare trenger å sette .no etter det man søker, spør Omark videre.

Svaret vil kun fremtiden vise.

Omark mener all erfaring i bransjen nå tilsier at det gjelder å ha et godt, logisk navn og lave utgifter.

Han nevner sine egne to kanskje mest suksessrike tjenester, restplasser.com og flybillig.no, som eksempler.

Restplasser.com hadde 30.000 unike brukere i juni, og null kroner i markedsføringsutgifter. 30.000 unike brukere ser Omark på som 30.000 potensielle kunder.

Flybillig.no har rundt 5.000 brukere i måneden - eller 5.000 potensielle kunder. Også her er markedsføringsutgiftene nesten nede i null kroner.

Men man må ha noe å tilby disse potensielle kundene for at de skal bli virkelige kunder. Når man knytter en god tjeneste til et godt og logisk domemenavn og folk faktisk begynner å handle online, kan det vise seg at Omark har skutt gullfuglen.

Så kan vi andre sitte der med skjegget fullt av postkasser.

- Du kan jo kalle meg Askerladden, sier Omark. - Jeg bor jo i Asker.

Til toppen