Billetter til arrangementer ser ut til å være det aller mest populære å handle på nett. Deretter følger klær og sportsutstyr.
Billetter til arrangementer ser ut til å være det aller mest populære å handle på nett. Deretter følger klær og sportsutstyr. (Foto: Erik Johansen, NTB scanpix)

Åtte av ti har handlet på nett det siste året

80 prosent av nordmenn mellom 16 og 79 år har handlet på nett de siste tolv månedene. Billetter til arrangementer, klær og sportsutstyr topper kjøpslisten.

Andelen av befolkningen som har handlet på nett, har økt med 3 prosentpoeng fra i fjor, viser nye tall fra SSBs statistikk Bruk av IKT i husholdningene.

Dette følger utviklingen med en jevn stigning siden 2009, da det for første gang ble samlet inn data om nordmenns netthandelsvaner. For ti år siden var det 67 prosent av befolkningen mellom 16 og 79 år som hadde handlet på nett i løpet av de siste tolv månedene.

Det er en forholdsvis lik andel i alle aldersgrupper opp til 54 år som har handlet på nett. Deretter faller andelen gradvis i de tre eldste aldersgruppene.

I aldersgruppen mellom 35 og 44 år har 96 prosent handlet på nett i løpet av de siste tolv månedene, mens 81 prosent har handlet på nett i løpet av de tre siste månedene.

Billetter på topp

Billetter til arrangementer ser ut til å være det aller mest populære å handle på nett. I alt 51 prosent av de spurte i undersøkelsen hadde kjøpt dette i løpet av det siste året. Deretter følger klær og/eller sportsutstyr, som 49 prosent har handlet, før film/musikk med 48 prosent.

Av de forskjellige varene det blir spurt om i undersøkelsen, er mat og dagligvarer det som kjøpes av færrest over nett, med 13 prosent. Denne typen varer hadde en jevn økning fram til 2017, mens det har vært en svak nedgang fra 2017 til i år.

Det er en liten andel flere menn enn kvinner som har handlet matvarer på nett, med 14 prosent for menn mot 12 prosent for kvinner.

Eldre kjøper film og musikk

Den eldste aldersgruppen skiller seg klarest ut når det gjelder kjøp eller bestilling av filmer og musikk. Det inkluderer abonnement på strømmetjenester.

56 prosent av dem mellom 16 og 64 år har handlet dette på nett, mens det tilsvarende tallet for dem mellom 65 og 79 år er 9 prosent.

Denne typen varer er også den som har hatt størst økning de siste fem årene. I 2014 hadde 33 prosent av befolkningen mellom 16 og 79 år handlet film og musikk inkludert strømmetjenester på nett. Økningen er på 15 prosentpoeng siden 2014.

(©NTB)

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen