EU-kommisjonen vedtok i går det første juridiske elementet for å gjøre eCall, en automatisk nødropsanordning for biler, obligatorisk for nye biler fra 2015.
Det som nå har kommet på plass er en anbefaling rettet mot mobiloperatører om å sikre at mobilnettene overfører «eCall-samtaler» på riktig måte. Senere skal kommisjonen begynner på arbeidet med lovgivning som gjør eCall obligatorisk i alle nye personbiler og lette kjøretøyer, samt sikre at slike «samtaler» blir mottatt og håndtert på en skikkelig måte av nødetatene.
Ifølge Neelie Kroes, EU-kommisær med ansvar for kommisjonens digitale agenda, vil eCall innebære at det installeres et lite, elektronisk system i bilen.
– Under normale omstendigheter, sover systemet uten å gjøre noe som helst. Men når det oppdager at bilen har vært i en alvorlig ulykke, vil det automatisk varsle nødetatene ved å ringe nødnummeret og informere om nøyaktig hvor ulykken har skjedd, sier Kroes i en pressemelding.
At systemet ligger helt i dvale til vanlig, er nok en sannhet med modifikasjoner, siden det nødvendigvis må registrere posisjonen til bilen til enhver tid. Mye tyder på at eCall-enheten vil knyttes til samme sensor som aktivere utløsningen av bilens kollisjonsputer.

En video som beskriver eCall, finnes her.
Hensikten med løsningen er å redusere tiden det tar fra en bilulykke skjer til hjelpemannskapene blir varslet. Spesielt gjelder dette ulykker hvor de involverte er ute av stand til å varsle om ulykken, og hvor ikke er noen vitner til stede.
Ifølge Kroes er håpet å kunne redde 700 liv i året, samt å komme tidligere til stede ved 70 000 tilfeller av alvorlige skader. Dette er likevel bare en liten andel av de over 30 000 som hvert år dør i trafikken i EU-området. I 2010 skjedde det omtrent 1,15 millioner trafikkulykker i EU, hvor 30 900 mennesker omkom.
Ifølge nettstedet Europolitics er 0,7 prosent av personbilene i Europa allerede utstyrt med et system for automatisk nødoppringning. Men disse systemene fungerer ikke i hele EU.
eCall skal etter alt å dømme innføres i alle EU-landene, samt i Norge, Island, Kroatia og Sveits innen 2015. Men Frankrike og Storbritannia skal være motvillige. De britiske motforestillingene skal først og fremst være knyttet til kostnadene ved systemet.
_logo.svg.png)

På en noe eldre informasjonsside om eCall, opplyses det at kostnaden per kjøretøy ventes å bli omtrent 100 euro, mens oppgraderingskostnadene for hver av nødsentralene ventes å bli opptil 50 000 euro.
Det er noe uklart om bileierne vil ha enkel tilgang til å deaktivere eCall-enheten dersom de ønsker dette.
Les også:
- [05.03.2014] Nå skal selve bilen på nett
- [12.12.2011] Gjør bilen til en utviklingsplattform
- [25.08.2009] Snart vil bilen «ringe hjem» ved en krasj
- [12.11.2007] Krever satellittsporing av biler
- [16.01.2007] Automatisk melding til nødetat ved ulykke