Ingress-spillet får folk til å bevege seg i den fysiske verden ved hjelp av blant annet utvidet virkelighet. (Bilde: Niantic Labs)

– Avansert mobilspill samler inn geodata

Googles kommende «Ingress» er ikke laget bare for moro skyld.

Google-eide Niantic Labs holder på å ferdigstille et spill til Android som i svært stor grad er relatert til utvidet virkelighet («augmented reality»), hvor brukerne ved hjelp av smartmobilens skjerm, GPS-mottaker og kamera kan se informasjonslag som vises sammen med den virkeligheten de ser til vanlig. Spillet heter Ingress og kan allerede lastes ned fra Google Play. Men bare inviterte personer kan ta det i bruk.

Bakgrunnshistorien for spillet er at en mystisk energi har blitt avdekket av en gruppe forskere i Europa. Opprinnelsen og formålet med kraften er ukjent, men noen forskere tror at den påvirker måten vi tenker på. Vi må kontrollere den, ellers vil den ta kontroll over oss.

Ifølge Wired foregår spillet i omgivelsene der deltakerne bor. Deltakerne skal slåss om kontroll over virkelige landemerker eller monumenter – kalt portaler – i byene sine. Ved å knytte sammen flere portaler kan man danne en triangel som dekker et område som man dermed «eier». En nærmere beskrivelse står på Google Play-siden, hvor noen kaller det for et «capture-the-flag»-spill i den virkelige verden. Tilknyttet spillet er også nettstedet Niantic Project.

Forskere innen utvidet virkelighet som Wired har snakket med, er samstemte om at Ingress ikke bare er et spill for å underholde deltakerne, men at det også vil være en gullgruve for Google når det gjelder innsamling av geodata.

Spillet registrerer nødvendigvis blant annet hvordan deltakerne beveger og landemerkene de besøker, noe Google kan utnytte i selskapet posisjonsbaserte tjenester.

– Dette er klassisk Google. De får kanskje informasjon om nye monumenter, og det hjelper dem faktisk med å generere mer interessante søkeresultater fordi dette er de tingene som de lokale folkene sier at er interessante, mener Blair MacInture, direktør for Augmented Environments Lab ved Georgia Tech i Atlanta, til Wired.

Fotografier av bygninger, fra alle mulige vinkler, kan brukes til å skape modeller som senere kan kjennes igjen av «seende datamaskiner», for eksempel brillene i Google Project Glass.

– Nøyaktighet er blant de største problemene innen utvidet virkelighet. Elementet som mangler i kommersielle produkter er computer vision, sier Tobias Höllerer ved University of California, Santa Barbara, til Wired. Han mener disse dataene vil være umåtelig verdifulle.

    Les også:

Til toppen