Avbrøt salg av digital Gardermoen-reklame

Green Media Group startet salget av reklame på Gardermoen rett før jul, men stoppet opp i januar. Da var 30 prosent av årsbudsjettet solgt. Reklameselskapet torde imidlertid ikke selge skinnet før bjørnen var skutt. Og arkitektene var ferdige med jobben.

Green Media Group (GMG) fikk den lukrative avtalen med å formidle all reklame på den nye hovedflyplassen på Gardermoen. Avtalen inkluderte reklame og informasjon på LCD-skjermer både ved avgang og ankomst på den omstridte flyplassen.

Nå viser det seg at prosessen med å få på plass plasmaskjermene har tatt betydelig lenger tid enn forventet. Opprinnelig var det meningen at reklametjenestene skulle være på plass på nyåret, men flere faktorer kom i veien. Ifølge administrerende direktør Stig B. Jacobsen i GMG Norge torde de ikke fortsette reklamesalget.

- Vi startet innsalget før jul. Men vi stoppet i januar etter å ha solgt 30 prosent av årsbudsjettet. Det var et nytt prosjekt på gang som gjaldt skilter og andre elementer som arkitektene hadde fått i oppdrag å endre, forteller Jacobsen som opplyser at endringene til slutt ikke ble de mest drastiske.

Den største forandringen var at antallet skjermer på flyplassen ved ut- og inngangene ble redusert. digi.no skrev i oktober i fjor at det skulle være 34 skjermer, én ved hver gate. Dette er nå blitt redusert til 24 enheter med intensjon om å få opp flere etter hvert.

Jacobsen understreker at de valgte å stoppe prosessen selv for at de ikke skulle få for mange ubehagelige overraskelser. Men til sommeren, i juni/juli, regner han med at skjermreklamen er i gang.

Opplegget skal gi en blanding av tekst-TV og TV-følelse med reklame mellom nyhetssendingene. Det skal altså bli tilbudt levende bilder i tillegg til tekst, og Jacobsen sier at de kommer til å øke multimedieandelen etter hvert.

- Vi har hatt mange workshops med SOL, Aftenposten, Schibsted og medieformidlere hvor vi har diskutert hvilken form reklamen bør ha og hvordan reklamen skal sendes, sier GMG-representanten.

Det er Schibsted-selskapene SOL og Aftenposten som har fått tilslaget med å levere innhold til tjenesten. SOL, som ikke lenger produserer innhold selv, har kontrakt med Aftenposten. Akergata-avisen skal sende nyheter både på norsk og engelsk (på Aftenpostens Interaktivs webtjeneste er en engelsk versjon allerede i gang).

Ifølge Jacobsen er det SOL som har det redaksjonelle ansvaret, ikke Green Media Group som har kontrakten, eller Aftenposten som leverer innholdet.

- Vi styrer hele opplegget, men vi har innsett at skal det være noe vits i å holde på med nyhetssendinger, er vi nødt til å gi redaksjonell frihet. Blir vi ikke oppfattet som seriøse nyhetsformidlere, blir heller ikke reklamekanalen mye verdt, mener han.

Avtalen som er inngått, varer i fire år fra avtaleinngåelse i fjor høst. Det er også planer om å utvide konseptet til de andre skandinaviske landene etter hvert. Jacobsen mener konseptet vil markedsføre seg selv overfor interessante målgrupper innen næringslivet som reiser mye.

I tillegg til nyheter og reklame, vil det være mulig å få nyheter fra destinasjonene; hva som skjer i London og Paris på kulturfronten, hvilket vær det er dit du skal og liknende. De vil altså fungere mye som byguider på Internett gjør i dag.

Til toppen