JUSS OG SAMFUNN

Avbrøt salg av digital Gardermoen-reklame

Green Media Group startet salget av reklame på Gardermoen rett før jul, men stoppet opp i januar. Da var 30 prosent av årsbudsjettet solgt. Reklameselskapet torde imidlertid ikke selge skinnet før bjørnen var skutt. Og arkitektene var ferdige med jobben.

Herman Berg
1. juni 1999 - 14:36

Green Media Group (GMG) fikk den lukrative avtalen med å formidle all reklame på den nye hovedflyplassen på Gardermoen. Avtalen inkluderte reklame og informasjon på LCD-skjermer både ved avgang og ankomst på den omstridte flyplassen.

Nå viser det seg at prosessen med å få på plass plasmaskjermene har tatt betydelig lenger tid enn forventet. Opprinnelig var det meningen at reklametjenestene skulle være på plass på nyåret, men flere faktorer kom i veien. Ifølge administrerende direktør Stig B. Jacobsen i GMG Norge torde de ikke fortsette reklamesalget.

- Vi startet innsalget før jul. Men vi stoppet i januar etter å ha solgt 30 prosent av årsbudsjettet. Det var et nytt prosjekt på gang som gjaldt skilter og andre elementer som arkitektene hadde fått i oppdrag å endre, forteller Jacobsen som opplyser at endringene til slutt ikke ble de mest drastiske.

Den største forandringen var at antallet skjermer på flyplassen ved ut- og inngangene ble redusert. digi.no skrev i oktober i fjor at det skulle være 34 skjermer, én ved hver gate. Dette er nå blitt redusert til 24 enheter med intensjon om å få opp flere etter hvert.

Jacobsen understreker at de valgte å stoppe prosessen selv for at de ikke skulle få for mange ubehagelige overraskelser. Men til sommeren, i juni/juli, regner han med at skjermreklamen er i gang.

Opplegget skal gi en blanding av tekst-TV og TV-følelse med reklame mellom nyhetssendingene. Det skal altså bli tilbudt levende bilder i tillegg til tekst, og Jacobsen sier at de kommer til å øke multimedieandelen etter hvert.

- Vi har hatt mange workshops med SOL, Aftenposten, Schibsted og medieformidlere hvor vi har diskutert hvilken form reklamen bør ha og hvordan reklamen skal sendes, sier GMG-representanten.

Det er Schibsted-selskapene SOL og Aftenposten som har fått tilslaget med å levere innhold til tjenesten. SOL, som ikke lenger produserer innhold selv, har kontrakt med Aftenposten. Akergata-avisen skal sende nyheter både på norsk og engelsk (på Aftenpostens Interaktivs webtjeneste er en engelsk versjon allerede i gang).

Ifølge Jacobsen er det SOL som har det redaksjonelle ansvaret, ikke Green Media Group som har kontrakten, eller Aftenposten som leverer innholdet.

- Vi styrer hele opplegget, men vi har innsett at skal det være noe vits i å holde på med nyhetssendinger, er vi nødt til å gi redaksjonell frihet. Blir vi ikke oppfattet som seriøse nyhetsformidlere, blir heller ikke reklamekanalen mye verdt, mener han.

Avtalen som er inngått, varer i fire år fra avtaleinngåelse i fjor høst. Det er også planer om å utvide konseptet til de andre skandinaviske landene etter hvert. Jacobsen mener konseptet vil markedsføre seg selv overfor interessante målgrupper innen næringslivet som reiser mye.

I tillegg til nyheter og reklame, vil det være mulig å få nyheter fra destinasjonene; hva som skjer i London og Paris på kulturfronten, hvilket vær det er dit du skal og liknende. De vil altså fungere mye som byguider på Internett gjør i dag.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.