Avisene bør konkurrere med telefonselskapene

Avisene bør konkurrere aktivt med telefonselskapene om å levere teletjenester. Og i et marked med fri konkurranse på teletjenester, er det avisene og ikke televerkene som sitter med de beste kortene ved forhandlingsbordet.

Direktør for ny teknologi i Arizona Daily Star, Robert Cauthorn, fortalte på Interactive Publishing-konferansen i Zürich om hvordan han dro den lokale teleoperatøren til forhandlingsbordet.

- Vi har vært i dette markedet før telefonen kom og vi kommer til å være her etter at den er glemt. Vi ønsker selv å tilby våre lesere teletjenester, Og vi ønsker å tilby våre lesere billigere teletjenester enn de kan få noe annet sted, var beskjeden han hadde til teleoperatøren.

Da forhandlingene med den lokale operatøren strandet, ble Cauthorn nedringt av andre operatører som ville samarbeide. Alle var redde for å miste markedsandeler i konkurransen med regionens største avis.

- I et marked med konkurranse på telekommunikasjon er det avisen som sitter på den knappe goden. Det er vi som eier markedet. Teleoperatørene lager verktøy, de lager ikke det som er viktig, de lager ikke innholdet verktøyene er bygget for.

Men med Internett er avisene i ferd med å miste et viktig konkurransefortrinn i kampen om markedet, mente Cauthorn. Distribusjonen. For å kompensere for dette tapet, vil Arizona Daily Star ha sitt navn etter e-post-adressene til sine brukere.

Derfor har avisen blitt leverandør av teletjenester og nettoppkobling til sine lesere. I lokalmarkedet er Arizona Daily Star den ledende nettleverandøren. Denne satsingen har også vært så lønnsom at den i dag finansierer andre deler av avisvirksomheten.

Som en ekstra bonus har avisens lesere fått billigere teletjenester, ettersom avisen forhandler frem avtaler og kjøper tjenestene av den leverandøren som er billigst.

Selv er Cauthorn overbevist om at avisene i fremtiden kommer til å være elektroniske. På digi.nos spørsmål om ikke avisstativene i butikkene fortsatt vil gi papir en synlighet nettet ikke har, svarer han:

- Det er riktig i dag. Og på mange måter er papir overlegent Internett når det gjelder å presentere nyheter. Men det er bare et spørsmål om tid før nettavisen vil være like fleksibel og lett å ta med seg som dagens papiraviser.

Han mener avisene har vært for defensive i forholdet til Internett, og at mange aviser har lagt papirutgaven på nettet bare av frykt for å tape eksisterende markedsandeler.

- Gå på nettet, ikke bare for å forsvare eksisterende markeder, men som et verktøy for å entre nye, oppfordrer han.

Til toppen