- Jeg tror vi vil få en mye skarpere arbeidsdeling i nyhetsdekningen. Posisjonen som reint nyhetsmedium vil bli mye vanskeligere for papiravisene når det nye mediet Internett får utviklet seg, sier Engebretsen til digi.no.
Etter fjernsynets fødsel, har avisene i stor grad fungert som en anakronisme på nyhetsfronten, mener Engebretsen. Med Internett ser han at konkurransen om nyhetene bare kommer til å bli sterkere, og at avisene må begynne å konkurrere på egne premisser om de skal overleve som papiraviser.
- Det ligger i teknologiens vesen at Internett som medium egner seg bedre for rein nyhetsformidling. Avisene har sitt naturlige fortrinn i at de er mye behageligere for øyet. Jeg tror derfor at avisene må satse sterkere på lesesaker der folk kan fordype seg og nyte en tekst, med flere featureartikler og bakgrunnssaker, sier Engebretsen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Han tror likevel ikke at avishusene vil tape i konkurransen på Internett. I dag er det mediehusene som sitter på ressursene for å lage nyheter, og derfor er det naturlig at det blir de samme aktørene som blir ledende i det nye mediet. Men skal de klare det, må de utnytte det nye mediets muligheter langt bedre.
- Mediet inviterer til mange nye muligheter, men avisprodusentene er for vant med å tenke i tradisjonelle baner. I dag tenker både redaksjonene og leserne at en nettavis er en papiravis som ligger på nettet.