JUSS OG SAMFUNN

Avisene taper nyhetskampen

- Etter at fjernsynet kom, har avisene tapt i kampen om å formidle det løpende nyhetsbildet. Når folk flest har tilgang til Internett tror jeg avisene må gi opp dagens måte å dekke nyhetsbildet på, sier medieforsker Martin Engebretsen. Hans seneste forskningsprosjekt dreier seg om journalistikk og Internett.

Herman Berg
19. nov. 1997 - 12:22

- Jeg tror vi vil få en mye skarpere arbeidsdeling i nyhetsdekningen. Posisjonen som reint nyhetsmedium vil bli mye vanskeligere for papiravisene når det nye mediet Internett får utviklet seg, sier Engebretsen til digi.no.

Etter fjernsynets fødsel, har avisene i stor grad fungert som en anakronisme på nyhetsfronten, mener Engebretsen. Med Internett ser han at konkurransen om nyhetene bare kommer til å bli sterkere, og at avisene må begynne å konkurrere på egne premisser om de skal overleve som papiraviser.

- Det ligger i teknologiens vesen at Internett som medium egner seg bedre for rein nyhetsformidling. Avisene har sitt naturlige fortrinn i at de er mye behageligere for øyet. Jeg tror derfor at avisene må satse sterkere på lesesaker der folk kan fordype seg og nyte en tekst, med flere featureartikler og bakgrunnssaker, sier Engebretsen.

Han tror likevel ikke at avishusene vil tape i konkurransen på Internett. I dag er det mediehusene som sitter på ressursene for å lage nyheter, og derfor er det naturlig at det blir de samme aktørene som blir ledende i det nye mediet. Men skal de klare det, må de utnytte det nye mediets muligheter langt bedre.

- Mediet inviterer til mange nye muligheter, men avisprodusentene er for vant med å tenke i tradisjonelle baner. I dag tenker både redaksjonene og leserne at en nettavis er en papiravis som ligger på nettet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.