Aviser taper terreng langsomt

Nå faller avislesingen svakt, trolig på grunn av Internett, og Dagbladet, Aftenposten og Dagsavisen taper mest.

Når Norske Avisers Landsforening (NAL) gjør opp status for ifjor viser tallene en samlet opplagsnedgang på 31.343 eks. (-1,1 prosent). I tillegg ble fem aviser nedlagt i fjor. 72 aviser hadde opplagsfremgang, mens 78 aviser gikk tilbake. Utenom Oslo er bildet av det norske avismarkedet preget av stabilitet. Oslo-avisene står for 65 prosent av nedgangen.

NAL sier ikke noe om årsaken, men mange har spekulert i om alle gratis-utgavene på Internett av papirversjonene nå begynner å gjøre innhogg i salget av papirversjonene. Hvis dette stemmer, står papiravisene ovenfor en stor utfordring.

Det er Dagbladet, Aftenposten, Dagsavisen og noen av de større regionavisene som i første rekke bidrar til nedgangen i totalopplaget. Næringslivsavisene Finansavisen og Dagens Næringsliv fortsetter opplagsfremgangen. Floraen av lokalaviser viser en bemerkelsesverdig stabilitet.

Fire aviser kjempet om tittelen "opplagsvinner i 2000". Finansavisen ble vinneren med en pluss på 3.142 eks. (+18 prosent). Avisen har nå et totalopplag på tett opp under 20.000 eksemplarer. Dagens Næringsliv er også blant opplagsvinnerne med et pluss på 2.018 eks. (+3 prosent). Dette holdt til fjerdeplass på listen, og avisen har nå passert 70.000 eksemplarer.

VG er nr.3 på listen, med et pluss på 2.431 eksemplarer. Avisen har nå et samlet hverdagsopplag på 376.000 eksemplarer, og er snart dobbelt så stor som konkurrenten Dagbladet. VGs søndagsopplag økte med over 5.000 eksemplarer. I forhold til markedets størrelse, er VG en av verdens største aviser. Sett i dette lyset er opplagsveksten bemerkelsesverdig.

Størst tilbakegang har Dagbladet med en minus på 14.414 eksemplarer. Utenom Dagbladet er det opplagsnedgang for flere av de større regionavisene: Aftenposten (morgen og aften), Bergens Tidende og Adresseavisen.

Til toppen