En rekke målebyråer arbeider nå med å tegne det hittil svært så lite detaljerte kartet over hva nordmenn egentlig bruker Internett til. Analyseebyrået ACNielsen Norge AS offentliggjorde tidligere i høst en liste over de fem sidene fleste hjemmebrukere er innom.
digitoday.no har fått tilgang til resten av den svært detaljerte statistikken som bringer helt ny informasjon om den norske Internett-bruken. For hittil er det bare Gallup som har offentliggjort noen undersøkelse om nordmenns nettvaner, men den undersøkelsen er basert på intervjuer. IT-bransjen mener derfor denne egentlig måler merkevarekjennskap - ikke egentlige surfevaner.
Ekte nettmålinger gir "gamlingene" bank
Analyseselskapet har latt digitoday.no studere listen over alle nettsteder som har mer enn 25.000 besøkende hjemmebrukere i måneden. Vi fikk ikke lov til å bringe hele listen videre til våre lesere, men her er de viktigste:
De fem mest populære Internett-sidene er Sol, Startsiden og så tre Microsoft-sider: MSN, Microsoft og Passport.com. Men analyserer man adressene blir bildet litt annerledes. Microsoft har en lang serie tjenester og markedssjef Arne Isaksen i AC Nielsen Norge tror spesielt to faktorer bidrar sterkt til Microsofts topplassering:
- De forskjellige Hotmail-serverne kommer langt opp på statistikken. Dessuten får svært mange en Microsoft-side når de starter opp og hver gang de taster feil, forteller Isaksen til digitoday.no.
Også Kvasir, VG og Dagbladet, forskjellige nettbanker og sider for å laste ned mediaspillere som Macromedia kommer høyt opp. Men tallene faller fort: Bare de 16 største hadde mer enn 200.000 forskjellige hjemmebrukere innom sine sider i oktober.
om ACNielsen-undersøkelsen:
ACNielsen har sortert sidene i kategorier. Oversikten dokumenterer store forskjeller på hva slags sider folk bruker. Nesten samtlige Internett-surfere bruker søkeverktøy og portaler.
Men bare 57 prosent av de som har surfet hjemmefra i oktober var innom nyhetstjenester. Det er på underholdningssider og investeringstjenester folk bruker mest tid - i snitt henholdsvis 23 og 16 timer i måneden. 13 prosent av Internett-brukerne var innom sex-sider i løpet av oktober.
ACNielsens oktober-måling av norske hjemmesurfere. Antall aktive norske Internett-brukere i oktober: 1,2 millioner | ||||
Kategori | Antall besøkende |
Prosent av de aktive nettbrukere |
Besøk per person (gjennomsnitt) |
Sammelagt tid per person (i timer) |
Søkemotorer/portaler | 1185,00 | 91.69 | 3,90 | 6,00 |
Tele/Internett-tjenester | 788,00 | 61,00 | 3,53 | 7,00 |
Nyheter og informasjon | 746,15 | 57.74 | 3,00 | 6,00 |
IT-bransjen | 608,27 | 47.07 | 2,00 | 4,40 |
Community-sider | 482,39 | 37.33 | 2,64 | 6,00 |
Bedrifts-sider | 399,53 | 30.91 | 3,30 | 13,00 |
Finans/investering | 381,58 | 29.53 | 4,00 | 16,00 |
Underholdning | 360,93 | 27.93 | 2,30 | 23,00 |
Utdannelse/Universiteter | 262,61 | 20.32 | 2,00 | 6,00 |
Shopping | 233,58 | 18,07 | 2,30 | 10,00 |
Rubrikkannonser | 204,73 | 15.84 | 2,10 | 12,00 |
Sex | 177,72 | 13.75 | 2,30 | 5,00 |
Offentlig/organisasjoner | 156,90 | 12,40 | 1,78 | 6,00 |
Reiseliv | 93,27 | 7,20 | 1,45 | 7,50 |
Familie og livsstil | 84,74 | 6,56 | 1,60 | 11,00 |
Bil | 59,95 | 4,60 | 1,50 | 9,00 |
Konkurranser | 38,22 | 2,96 | 1,15 | 0,25 |
- Vi tror dette skyldes at så mange nordmenn har ISDN og derfor får gjort det de skal fortere, sier Isaksen til digitoday.no.