digitoday.noGallup
Ekte nettmålinger gir "gamlingene" bank
Analyseselskapet har latt digitoday.no studere listen over alle nettsteder som har mer enn 25.000 besøkende hjemmebrukere i måneden. Vi fikk ikke lov til å bringe hele listen videre til våre lesere, men her er de viktigste:
De fem mest populære Internett-sidene er Sol, Startsiden og så tre Microsoft-sider: MSN, Microsoft og Passport.com. Men analyserer man adressene blir bildet litt annerledes. Microsoft har en lang serie tjenester og markedssjef Arne Isaksen i AC Nielsen Norge tror spesielt to faktorer bidrar sterkt til Microsofts topplassering:
- De forskjellige Hotmail-serverne kommer langt opp på statistikken. Dessuten får svært mange en Microsoft-side når de starter opp og hver gang de taster feil, forteller Isaksen til digitoday.no.
Også Kvasir, VG og Dagbladet, forskjellige nettbanker og sider for å laste ned mediaspillere som Macromedia kommer høyt opp. Men tallene faller fort: Bare de 16 største hadde mer enn 200.000 forskjellige hjemmebrukere innom sine sider i oktober.
om ACNielsen-undersøkelsen:
ACNielsen har sortert sidene i kategorier. Oversikten dokumenterer store forskjeller på hva slags sider folk bruker. Nesten samtlige Internett-surfere bruker søkeverktøy og portaler.
Men bare 57 prosent av de som har surfet hjemmefra i oktober var innom nyhetstjenester. Det er på underholdningssider og investeringstjenester folk bruker mest tid - i snitt henholdsvis 23 og 16 timer i måneden. 13 prosent av Internett-brukerne var innom sex-sider i løpet av oktober.
ACNielsens oktober-måling av norske hjemmesurfere. Antall aktive norske Internett-brukere i oktober: 1,2 millioner | ||||
Kategori | Antall besøkende |
Prosent av de aktive nettbrukere |
Besøk per person (gjennomsnitt) |
Sammelagt tid per person (i timer) |
Søkemotorer/portaler | 1185,00 | 91.69 | 3,90 | 6,00 |
Tele/Internett-tjenester | 788,00 | 61,00 | 3,53 | 7,00 |
Nyheter og informasjon | 746,15 | 57.74 | 3,00 | 6,00 |
IT-bransjen | 608,27 | 47.07 | 2,00 | 4,40 |
Community-sider | 482,39 | 37.33 | 2,64 | 6,00 |
Bedrifts-sider | 399,53 | 30.91 | 3,30 | 13,00 |
Finans/investering | 381,58 | 29.53 | 4,00 | 16,00 |
Underholdning | 360,93 | 27.93 | 2,30 | 23,00 |
Utdannelse/Universiteter | 262,61 | 20.32 | 2,00 | 6,00 |
Shopping | 233,58 | 18,07 | 2,30 | 10,00 |
Rubrikkannonser | 204,73 | 15.84 | 2,10 | 12,00 |
Sex | 177,72 | 13.75 | 2,30 | 5,00 |
Offentlig/organisasjoner | 156,90 | 12,40 | 1,78 | 6,00 |
Reiseliv | 93,27 | 7,20 | 1,45 | 7,50 |
Familie og livsstil | 84,74 | 6,56 | 1,60 | 11,00 |
Bil | 59,95 | 4,60 | 1,50 | 9,00 |
Konkurranser | 38,22 | 2,96 | 1,15 | 0,25 |
- Vi tror dette skyldes at så mange nordmenn har ISDN og derfor får gjort det de skal fortere, sier Isaksen til digitoday.no.