RESULTATERFINANS

Avviser enhver ide om å selge SAS Institute

Gründer og toppsjef Jim Goodnight mener oppkjøp er det motsatte av fornyelse og kreativitet.

18. des. 2007 - 11:26

Programvarebransjen er i en såkalt «konsolideringsfase»: Store programvarehus som SAP, Microsoft, Oracle og IBM kjøper opp mindre programvarehus.

I denne situasjonen står SAS Institute, leverandør av avanserte løsninger innen analyse og beslutningsstøtte, i en særstilling. Selskapet omsetter, ifølge analyseselskapet IDC, i overkant av to milliarder dollar i året. Medgründer og toppsjef James Goodnight (bildet) eler to tredeler av aksjene. Han har ingen planer om verken børsnotering eller salg, slår han fast i et intervju med Information Week. At konkurrenter som Cognos, Hyperion og Business Objects er kjøpt av kolosser som IBM, Oracle og SAP, mener Goodnight er verst for dem.

– Vi har hatt flere muligheter for å bli kjøpt det siste året, og vi har fått mange forespørsler, sier Goodnight til Information Week.

Han sier at SAS Institute ikke trenger hjelp fra et større selskap. Selskapet er kjent for sin rause personalpolitikk, og Goodnight frykter for sine 10 000 ansattes ve og vel.

– Jeg vil ikke at noen skal komme inn og skjære ned og brenne og kvitte seg med glade medarbeidere. [Oppkjøp] har ingenting med fornyelse og kreativitet å gjøre. De dreier seg om å legge til tall på bunnlinjen slik at toppsjefen gir et bedre inntrykk.

Han mener konkurrentenes erfaringer med oppkjøp demonstrerer poenget.

– Det typiske, når en av våre konkurrenter blir kjøpt opp, er at det fører til totalt omtåket ledelse. Det har alltid vært bra for SAS. Det gir oss et åpent landskap å løpe mens konkurrenten suges ned i et svart hull. Det er flott.

Goodnight er spesielt foraktfull overfor SAP. Han viser til at nesten alle større bedrifter har skaffet seg et ERP-system, og at det eneste det gir dem er utsikt bakover i tid.

– De gjør det dårlig innen prognoser. Med SAP har hele datavarehusstrategien deres vært mislykket. SAP må bevege seg oppover til analysemarkedet. Alle må dit. Det er ingen framtid i ERP. Hele forretningsområdet bryter bare sammen.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.