Avviser interessekonflikt

JBR/McCann eier allerede medierådgivningsselskapet Initiative Universal Media. Nå kommer fire uker gamle ThunderHouse inn i McCann-familien og vil gi råd om Internett-markedet. Partene avviser at dette vil bli et problem.

- Det vil ikke bli en konflikt mellom ThunderHouse Media og Initiative Universal Media fordi vi vil arbeide med medierådgivning på forskjellige områder. Universal konsentrerer seg om tradisjonelle medier mens vi satser 100 prosent på Internett , sier direktør Jan Grønbech i ThunderHouse Media til digi.no.

- Men våre kunder vil ikke nødvendigvis begrense seg til kun de Universal har. Andre leverandører innen tradisjonelle medier som trenger kompetanse for Internett, kan også kjøpe våre tjenester, poengterer Grønbech. Hans oppfatning er at de tradisjonelle byråene ennå ikke tar Internett på alvor.

- Kunder som vil satse på dette områder blir etterlatt i mørke og forvirring, sier han.

ThunderHouse Media har kun drevet i fire uker, så Grønbech synes det er for tidlig å spå hvor stor denne medieavdelingen vil bli.

- Internettmarkedet er lite, men vi satser på å bli en betydelig aktør i internettmarkedet når det gjelder formidling og rådgivning. Målet er å stå for ti prosent av omsetningen på Internett i løpet av 1998, noe vi anser som realistisk, sier Grønbech.

Det er i dag 15 ansatte i ThunderHouse og de fleste av disse er i den kreative staben.

- Foreløpig er det ikke ansatt andre i ThunderHouse Media, men det er planen å bygge opp en avdeling på tre-fire personer, uttaler Grønbech.

Han forteller også at det er satt i gang en prosess for å gjøre ThunderHouse til et eget aksjeselskap under McCann-Erickson. Initiative Universal Media, derimot, er 100 prosent eid av JBR/McCann.

- I stedet for å være brødre, blir vil fettere, kan man vel si. ThunderHouse er tidligere JBR/McCann Multimedia, forteller Grønbech. Han tror ikke det vil forandre noe på samarbeidet eller lojaliteten mellom de to selskapene ThunderHouse og Universal at de ligger under to ulike, men beslektede, eiere.

I Initiative Universal Media understreker daglig leder Bjørn Solvang at det er tett dialog og samarbeid mellom de to selskapene.

- Vi er del av den samme gruppe, og oppfatter det ikke som en konflikt at ThunderHouse statser på medierådgivning, sier Solvang til digi.no.

Til toppen