HP er verdens største IT-selskap målt etter omsetning, og de er også den største PC-leverandøren, både i Norge og på verdensbasis. Dette er et marked med hard konkurranse og hardt press på leverandørenes marginer, men det oppveies til dels av store volum.
I år forventer HP at det totalt blir solgt 1.050.000 PC-er i Norge.
- Hver fjerde nordmenn kjøper ny PC i år, det er det ikke mange andre land som kan vise til, sier Amund Hamre, markedssjef for PC i HP, på en pressekonferanse i selskapets norske hovedkontor.


HP nøyer seg ikke med å holde posisjonen som den største PC-leverandøren. De hevder at de også spiser markedsandeler fra konkurrentene.
- I 2006 vokste det totale markedet med 16 prosent, mens HP vokste med 28 prosent, sier Hamre.
Best var veksten innen bærbare maskiner.
- Det norske notebook-markedet vokste det med 48 prosent i fjor, vi vokste med 71 prosent, sier Hamre.
Bærbare PC-er blir stadig mer populære, og andelen som foretrekker en maskin de kan ta med seg bare øker og øker.
- I 2006 var fordelingen 63 prosent notebooks. Forventningen for 2007 er nesten at 70 prosent av PC-salget vil være bærbare PC-er. Det er notebooks det blir investert i, sier Hamre.
Det er heller ingen ting som tyder på at den andelen ikke vil fortsette å øke. Analyseselskapet IDC forventer at fordelingen mellom bærbare og stasjonære PC-er kan bli 75-25, eller 80-20 i løpet av de to neste årene