Bærbare PC-er koster mer enn du tror

Store skjulte kostnader undergraver nytten av bærbare PC-er, mener Gartner. Slik kan man redusere problemet:

Siden midten av 1990-tallet har norske PC-brukere i et akselererende tempo kjøpt bærbare maskiner i stedet for stasjonære. Økt produktivitet og mindre plassbehov nå får godt over halvparten av alle PC-kjøpere velger bærbart.

Men selv om bærbare er blitt mye billigere, medfører bærbare maskiner store kostnader som stasjonære maskiner ikke har, påpeker analyseselskapet Gartner.

Årsaken er at bærbare maskiner går i stykker i et alarmerende tempo, viser Gartner-tall. Hele en av seks maskiner går i stykker og må repareres allerede det første året. Andelen som trenger reparasjon øker med maskinenes alder: I en park av bærbare PC-er som er fire år gamle, vil en av fire maskiner gå i stykker i løpet av et år.

Denne feilraten er tre til fire ganger større enn for stasjonære maskiner, forteller Gartner.

Årsakene er ikke så vanskelig å forstå, nettopp fordi de er portable, er bærbare PC-er med i alle slags miljøer og dunkes rundt under alle typer transport.

Og en ting er reparasjonskostnaden, men den største utgiften er tapt produktivitet.

For det tar mye lengre tid å reparere en bærbar PC – det kan nemlig stort sett ikke IT-folkene gjøre selv. En bærbar PC må returneres til produsenten fordi maskinene er designet så kompakt. Slik er det ikke med en stasjonær maskin. Bryter skjerm, tastatur, CD-stasjon eller til og med hovedkort kan erstattes kanskje på en time.

Selv en liten feil i en bærbar stopper hele maskinen og det skal mye til at det tar mindre enn tre dager å få den tilbake, forteller Gartner. Og det er hvis maskinen går i stykker når brukeren er på jobb – er brukeren på reise, tar det enda lenger tid, og tapet av arbeidstid blir omfattende.

Før var det skjermene som var det største problemet, men dette er blitt bedre, forteller Gartner. Nå fordeler feilene seg over hovedkort, harddisker og tastaturfeil. Søling av kaffe og andre væsker på tastaturet er også et stort problem.

Gartner har følgende råd til IT-sjefene med mange bærbare PC-er:

  1. Kjøp så gode og raske service-ordninger du har råd til. Pass på at ordningene gjelder overalt der du har brukere.
  2. Ikke forsøk å reparere maskinene selv med mindre organisasjonene har ekstreme sikkerhetsbehov.
  3. Sjekk at rutinene er lagt opp for så rask pakking og henting av ødelagte maskiner som mulig.
  4. Sørg for å ha ekstra maskiner, ekstra batterier, ekstra strømforsyninger og harrdisker med installasjonsimagefiler.
  5. Før statistikk over feil slik at man kan eventuelt luke ut problemmodeller før de feiler.
  6. Vurder innkjøp av dyrere og mer solide modeller for enkelte medarbeidere. Slike maskiner (som Panasonic Toughbook) koster mer, men kan lønne seg.
Til toppen