Hittil har det vært internett-leverandørene som ofte har delt ut sikkerhetsvern til sine kunder, men i etterkant av den siste månedens tapping av nettbank-kontoer her i Norden har bankene fått opp øynene.
Den verste saken er med Nordea Sverige der minst 250 kunder har tapt penger - og det viser seg at Nordea har kjent til problemet i minst tre måneder uten å varsle sine kunder.
Kanskje også som en gest, men hvertfall for å bedre sikkerhet, har derfor Nordea Sverige inngått en avtale med norske Norman. Nordeas vil kostnadsfritt tilby alle sine 1,8 millioner nettbankkunder antivirus- og antispionprogram basert på Normans proaktive SandBox-teknologi. I tillegg vil de kunne laste ned Nomans personlige brannmur.


- Ingen programvare kan beskytte nettbankkunder mot å bli lurt av e-post, men vi kan beskytte Nordeas kunder mot skadelig kode med verdens ledende proaktive sikkerhetsprogramvare. sier Norman-sjef i Sverige, Thomas Thard.
Her i Norge har Nordea et bedre sikkerhetssystem.
- Foreløpig skal vi ikke dele ut gratis vern her i Norge, men vi vil vurdere muligheten, sier Rune K. Sjøhelle, presseansvarlig i Nordea til digi.no.