Bankene ser dermed en mulighet til å dele ut digitale ID-er til sine kunder som kan brukes til mange flere funksjoner enn bare banktjenester. Tipping, helseopplysninger, rabatt- poeng og handlelister, videoleie og småpengekort er bare noe av mulig- hetene et smartkort kan romme. |
Utfordringer |
Arbeids- og administrasjons- departementet offentliggjorde nylig en utredning om digitale signaturer og alle utfordringene for å skape brukervennlige løsninger. |
StatoilDomino planlegger smartkort med handleliste
Bankene ønsker seg én standard, men vil presse prisen.
- Les også:
- Kreditkassen lanserer egen nettbetaling
- Posten SDS tilbyr sikker digital underskrift
- Langt mellom smarte kortstandarder
- To allianser vil gi deg småpengekort
- Alle tippekunder får digitalt sertifikat
- Hver av bankene har sine egne IT-systemer og skal etter at vi har blitt enige om felles standarder, velge sine egne tekniske løsninger. Det er dyrt å etablere digitale signatur-systemer, og så langt har bare BBS og Ergo Group etablerert løsninger. Men det kan også dukke opp konkurrenter fra utlandet som for eksempel tyske Hypovereinsbank som har varslet en europeisk satsing, forteller Grete Sørensen til digitoday.no.
Flere store banker skal i løpet av høsten starte pilotprosjekter. Allerede til neste år vil alle de store bankene tilby digitale signaturer til flesteparten av sine kunder, tror Sørensen.
Hun forteller at Norge er svært tidlig ute med digitale signaturer, noe som skaper både muligheter og utfordringer:
- Digitale signaturer lover enorme besparelser i papirarbeide og store muligheter for elektronisk handel. Men utfordringene er mange. En av dem er at EU arbeider med standarder som fortsatt ikke er klare. En annen er at det er tidlig i utviklingen for IT-leverandørene, noe som betyr dyre løsninger, poengterer Sørensen.
Hun peker blant annet på Finland, der myndighetene påtok seg jobben med å lage en felles standard og delte ut det såkalte Borgerkortet. Men uten tunge private eiere i ryggen, har ikke næringslivet tatt borgerkortet i bruk, og uten tjenester har det ikke blitt noen suksess.