NETTVERK OG INFRASTRUKTUR

BankID på mobil var nede for mange

Skatte­oppgjøret var en medvirkende årsak.

Mange som forsøker å logge seg på med BankID på mobil hos Altinn i dag, blir møtt av denne feilmeldingen.
Mange som forsøker å logge seg på med BankID på mobil hos Altinn i dag, blir møtt av denne feilmeldingen. Skjermbilde: digi.no
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
20. juni 2019 - 08:45 | Endret 20. juni 2019 - 16:01

Mange som forsøker å logge seg på hos for eksempel Altinn eller Skatteetaten i morgentimene i dag, for å sjekke skatteoppgjøret, forsøker å gjøre dette med BankID på mobil. Veldig mange av disse opplever da at dette ikke fungerer. 

Rettet for Telenor 

Årsaken er problemer med BankID på mobil-tjenesten fra Vipps. Det bekrefter kommunikasjonssjef i Vipps, Hanne Kjærnes, overfor digi.no. 

Tidligere i dag var det problemer med BankID for mobil for både Telenor- og Telia-brukerne, men problemet var rettet for Telenor da digi.no kontaktet Kjærnes like over klokken halv ni i dag. 

Driftsmelding fra BankID om problemer med BankID på mobil. <i>Skjermbilde: digi.no</i>
Driftsmelding fra BankID om problemer med BankID på mobil. Skjermbilde: digi.no

Telia-problemene er ennå ikke fikset, men Kjærnes forteller at problemene kommer til å bli rettet temmelig snart, og ber brukerne smøre seg med litt tålmodighet, eventuelt bruke kodebrikken, da denne skal fungere som normalt. 

Kjærnes innrømmer at pågangen i forbindelse med Skatteoppgjøret er en medvirkende årsak til problemene. 

Oppdatering

Det er uklart når problemene var blitt endelig løst, men digi.no kjenner til brukere som først fikk til å logge seg inn med BankID på mobil utpå ettermiddagen torsdag.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.