BankID setter opp nytt driftsmiljø – varsler nedetid og svindelfare

Sier de har forberedt seg godt på overgangen til ny IT-driftspartner.

BankID setter opp nytt driftsmiljø – varsler nedetid og svindelfare
BankID bytter endelig driftspartner, som de varslet for snart tre år siden. Illustrasjonsfoto: BankID

Fra torsdag denne uken og fram til tirsdag neste uke (21. oktober til 26. oktober) kan du oppleve at BankID er utilgjengelig eller ustabil. Det gjelder BankID og BankID på mobil, både ved innlogging og signering.

Årsaken er en varslet migrering av tjenestene til ny driftsleverandør. I hele perioden blir det umulig å aktivere ny BankID, og det er heller ikke mulig å åpne en sperret eller utgått konto før flytteprosessen er ferdig.

BankID, som brukes av mer enn fire millioner nordmenn, vil være helt nede om natten torsdag 21. oktober, det vil si fra midnatt, klokken 00.01 til 08.00 på morgenen. Det kan også bli noe utilgjengelighet for BankID med kodebrikke og -app på lørdag, men da skal mobilutgaven fungere som normalt.

Setter opp nytt IT-miljø

Allerede i januar 2019 skrev Digi.no om planene, inkludert en varslet overgang til DXC Technology som ny driftspartner.

Les saken: Vipps gjør store endringer innen drift og utvikling av BankID

DXC vant da en treårig kontrakt som ny leverandør av drift, forvaltning og utvikling av BankID-tjenestene, samt mulighet for ytterligere forlengelse.

Den daværende driftsavtalen med Nets utløp 31. desember 2019. Likevel er det først nå at byttet av leverandør faktisk skjer. Forklaringen Digi.no får fra Vipps er at «ting tar tid» og at de har forberedt seg godt på overgangen. 

I mellomtiden har de forlenget driftsavtalen med Nets, slik at det er først nå tjenestene skal overføres til ny leverandør.

Les også

Uforutsette ting kan skje

Det er ikke meningen at overgangen skal påvirke brukeren i stor grad. Vipps opplyser likevel i en pressemelding tirsdag at det kan skje uforutsette ting i en flytteprosess som dette.

– Vi har god kontroll på alle steg, og vi har øvd godt på flytteprosessen sammen med bankene og leverandørene. Selv om vi ikke venter komplikasjoner, har vi valgt å varsle alle BankID-brukerne om at det kan bli noe redusert tilgjengelighet de neste dagene, sier Ole Petter Aasen, produktansvarlig for BankID.

Fare for svindel

Vipps har også varslet at brukerne bør være litt ekstra årvåkne de neste dagene, rett og slett fordi faren for svindel øker når BankID-tjenestene er ustabile eller ikke tilgjengelige.

– Husk at verken banker eller andre seriøse aktører vil be deg oppgi innloggingsdetaljer på telefon, SMS eller e-post. Er du i tvil om henvendelsen er ekte, eller mistenker at noe er svindel, ta kontakt med banken din, heter det i en annen kunngjøring. 

Les også