SIKKERHET

BankID-svindel tidoblet på to år

I løpet av to år er BankID-svindel tidoblet. Eksperter sier svindlere og tyver er blitt mer oppfinnsomme og spekulative. 

Det er særlig folk over 60 som har vist seg å være sårbare for BankID-svindel.
Det er særlig folk over 60 som har vist seg å være sårbare for BankID-svindel. Foto: Ali Zare/NTB
9. sep. 2022 - 08:00

– Siden 2020 har vi sett en tidobling i antallet personer som har fått kontoene sine tømt etter svindel med BankID, sier Tina Jerstad i Tenerity, et selskap som hjelper folk som er blitt rammet av ID-tyveri, til Finansavisen.

Hun er ikke spesielt optimistisk for utviklingen.

– Vi forventer at trenden vil øke i tiden fremover og Økokrim sier det samme i trusselvurderingen sin for 2022, sier Jerstad.

– Svindlerne utgir seg for å være en du kjenner eller stoler på og svindlerne klarer å få et uvitende offer til å gi fra seg kontrollen over nettbanken ved å godkjenne tilgang via BankID. Deretter kan bankkontoen tømmes, sier Jerstad.

Hun forteller at det spesielt er folk over 60 som har vist seg å være sårbare for denne typen svindel.

En undersøkelse Norstat har utført for Frende viser at hele ni av ti er blitt kontaktet av svindlere.

– Forsøkene foregår i ulike kanaler, som epost, SMS eller telefon, sier Tron Ingebrigtsen, IT-sikkerhetssjef i Frende Forsikring.

AI-basert svindel over telefonen blir stadig mer utbredt – og stadig vanskeligere å avsløre på grunn av teknologiske fremskritt.
Les også

Svindlere bruker kunstig intelligens til å utgi seg som familiemedlemmer – stjeler penger

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.