– Siden 2020 har vi sett en tidobling i antallet personer som har fått kontoene sine tømt etter svindel med BankID, sier Tina Jerstad i Tenerity, et selskap som hjelper folk som er blitt rammet av ID-tyveri, til Finansavisen.
Hun er ikke spesielt optimistisk for utviklingen.
– Vi forventer at trenden vil øke i tiden fremover og Økokrim sier det samme i trusselvurderingen sin for 2022, sier Jerstad.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Svindlerne utgir seg for å være en du kjenner eller stoler på og svindlerne klarer å få et uvitende offer til å gi fra seg kontrollen over nettbanken ved å godkjenne tilgang via BankID. Deretter kan bankkontoen tømmes, sier Jerstad.
Hun forteller at det spesielt er folk over 60 som har vist seg å være sårbare for denne typen svindel.
En undersøkelse Norstat har utført for Frende viser at hele ni av ti er blitt kontaktet av svindlere.
– Forsøkene foregår i ulike kanaler, som epost, SMS eller telefon, sier Tron Ingebrigtsen, IT-sikkerhetssjef i Frende Forsikring.
![AI-basert svindel over telefonen blir stadig mer utbredt – og stadig vanskeligere å avsløre på grunn av teknologiske fremskritt.](https://images.gfx.no/130x87/2763/2763251/COLOURBOX22721055.jpg)
Svindlere bruker kunstig intelligens til å utgi seg som familiemedlemmer – stjeler penger