Basefarm ble etablert midt i dotcom-døden i 2000. Nettdriftsselskapet har likevel klart seg overraskende bra gjennom de fem siste årene.
Selskapet hadde i fjor en totalomsetning på 64 millioner kroner, en sterk forbedring fra året før med en totalomsetning på 43 millioner kroner.
Administrerende direktør Grethe Viksaas i Basefarm mener selskapet har overlevd gjennom dyktige teknikere og forklarer suksessen med kjernekompetanse. Basefarm har en beskjeden administrasjon med syv personer i ledelsen i Sverige og Norge.
Til gjengjeld er det i alt 45 teknikere av totalt 65 ansatte.
I løpet av året vil Basefarm ansette mellom 12 og 15 nye personer. Med unntak av en selger og en administrativ ressurs i Sverige, vil resten av de nyansatte utgjøre teknikere.
- Vi bruker kompetanse på tvers av landegrensene, og vil ha volum på bemanningen i Sverige, sier Viksaas til digi.no.
Basefarm har spesialisert seg på leveranse av driftstjenester til virksomheter som benytter Internett som en vesentlig kommunikasjonskanal.
Selskapet baserer sin kompetanse på driftsrelaterte oppgaver i tilknytning til webpublisering, fagprogrammer, e-post- og meldingsinfrastrukturer, innhold, portaler, e-handelsløsninger, programvareservere og databaseservere.
Viksaas medgir at det var tøft å satse i 2000, men nedgangen hadde bare såvidt begynt og selskapet rakk å få mange henvendelser. Flere av rekurtteringene skjedde gjennom teknikerne som hadde bekjentskaper, kjernekompetanse og godt ry i markedet.
Dagbladet.no er blant kundene som har vært med fra starten.
- Siden vi var nystartett hadde vi ikke kapasitet til å ta inn for mange kunder, og vi unngikk dermed også de mange konkursene, forklarer Viksaas.
Basefarm overtok ved årsskiftet serverdriftsvirksomheten fra TDC.
I tillegg inngikk selskapet en rekke nye kontrakter i fjor med blant annet flyselskapet Norwegian, BaneTele, drift av VGs annonseplasseringsløsninger og Bokkilden. Basefarm drifter også Hegnar Media, Microsoft Norge, Grete Roede, Timebroker, Læringssenteret, Utenriksdepartementet, Norman og Oslo Sporveier.
I Sverige er det inngått avtaler med TV4, Byt Bil som er Sveriges største rubrikkannonsesite for kjøp av biler og MPS Broadband som leverer innholdstjenester som IP – TV og video on demand”.