Bedre drift av applikasjoner i bedriften

Nye verktøy for drift av ERP, CRM og SOA skal bi bedre tjenester og lavere utgifter, mener Oracle.

Oracle har lansert en omfattende nyhet innen drift av applikasjoner på bedriftsnivå, med Enterprise Manager 10g Release 3. Det oppgraderte verktøyet skal gi IT-avdelinger flere nye redskap for å tilby bedre tjenestekvalitet og samtidig holde kostnadene nede.

Enterprise Manager er en pakke som omfatter blant annet såkalte «Application Management Pack» for utvalgte bedriftsapplikasjoner.

Pakken for PeopleSoft kom i oktober i fjor. Med 10g Release 3 kommer tilsvarende pakker for henholdsvis Siebel CRM og Oracle E-Business Suite. Det er også en ny Management Pack for SOA, for brukere av Oracles SOA Suite, samt utvidet samspill med autentiseringsverktøy og ID-forvaltningsverktøy som Access Manager og Identity Manager.

En annen del av Enterprise Manager dreier seg om drift av Oracle Fusion Middleware og tjenestene denne mellomvaren tilbyr applikasjoner og brukere.

Pakken kan settes opp til samspill med Oracles verktøy for overvåking av forretningsprosesser, Business Activity Monitoring (BAM). Det innebærer blant annet at driftskonsollen til Enterprise Manager kan vise nøkkelindikatorer og varsler fra BAM-verktøyet mens tekniske tilbakemeldinger fra Enterprise Manager kan vises i BAM-verktøyet. Tanken er for eksempel å kunne måle parametere i tjenestenivåavtaler opp mot forretningsparametere, i sanntid.

Den nye utgaven av Enterprise Manager kan også brukes til automatisk å oppdage og overvåke prosesser som samstyres gjennom Oracle-verktøyet BPEL Process Manager. Tidkrevende oppgaver som sporing av hvordan BPEL-prosesser og tilknyttede tjenester utvikles og omdefineres over tid, skal følgelig kunne utføres enklere enn med dagens verktøy.

Noen av de nye egenskapene til Enterprise Manager er spesielt interessante for dem som kjører Oracle-databaser og -applikasjoner i klynger.

Det finnes funksjoner for å klone forsøksimplementasjoner av E-Business Suite til produksjonsmiljøer, og for å forvalte applikasjonen gjennom hele syklusen fra testing til drift. Andre gir anledning til å konvertere en éninstansdatabase til en klynget database, eller omdisponere ressurser fra én applikasjon til en annen.

Enterprise Manager brukes videre til å konfigurere og legge ut servere, for eksempel innen Java 2EE, BPEL, SOA, sikkerhet, lastbalansering og så videre, samt patching av operativsystemer – Linux, Windows og Solaris – og applikasjoner.

Slagordet for lanseringen av Enterprise Management er «Top-Down Application Management». Oracle sier at pakken samlet sett vil gi langt bedre mulighet enn hittil til å oppdage og løse problemer med store bedriftsapplikasjoner og -systemer, før de slår ut i nedsatt responstid eller andre utslag som virker negativt inn på bedriftens inntjening.

Prisen varierer med modulene man trenger. Man kan velge mellom CPU-basert og brukerbasert lisensiering.

Enterprise Manager er tilgjengelig under både Linux og Windows. En gratis evalueringsutgave kan lastes ned fra denne siden på Oracles nettsted.

Til toppen