Bedre i Norman, håper på pluss i år

Det lysner for programvarehuset Norman etter katastrofeåret 1998. Selskapet er nå ferdig med ryddejobben og salget stiger. Det er likevel et stykke igjen til sorte tall.

Norman (tidligere Norman Data Defense) har kommet omtrent halvveis i sin snuoperasjon, og situasjonen ser ikke kritisk ut for det norske programvarehuset.

Selskapet solgte antivirus-programvare og andre tjenester for 44,1 millioner kroner i årets tre første måneder, en vekst på 30 prosent fra første kvartal i fjor. Dessverre tapte selskapet 4,9 millioner kroner på driften selv om dette er en halvering fra i fjor. Det endelige resultatet før skatt blir pyntet på med salg av aksjer og endte på -1,8 millioner kroner.

I tillegg til en større intern omlegging av selskapets salgsorganisasjon, holder Norman på å skifte spor i sin produktutvikling. Kampen mellom leverandørene av antivirus-produkter har blitt mye hardere de siste årene, blant annet på grunn av flere sammenslåinger i bransjen. Derfor planlegger Norman å pense over på sitt andre foreløpig svært tynne ben - aksesskontroll.

Norman selger flere produkter som både forbedrer sikkerheten på PC-er og som sikrer kommunikasjon mot avlytting. Nylig lanserte selskapet et adgangskontroll-produkt for Windows NT.

- Antivirus-kontroll er mindre interessant på sikt, sier Svein Goli, styreformann i Norman. Adgangskontroll gir langt bedre marginer, og det er her vi må satse. Det vil likevel ta tid å vri salget inn på denne typer tyngre kontrakter. Vi må blant annet bygge opp en konsulentavdeling, så vi vil ikke se noe stor salg av aksesskontroll-produkter.

Dette er fullstendig i tråd med hva blant annet analyseselskapet Gartner Group fortalte digi.no at de mente Norman måtte gjøre for å overleve. (Se lenke til tidligere sak i høyre marg).

Administrerende direktør Bjørn Fosli mener at salget av sikkerhetsprodkter vil øke kraftig i årene fremover etter hvert som stadig flere bedrifter åpner opp sine datasystemer og lar kunder, leverandører, partnere og ansatte logge seg på utenfra.

Det gjenstår fremdeles noe opprydding i Norman. Selskapet forteller at kontorene i både Tyskland og USA sliter. Goli forteller at det tyske kontoret skal omstruktureres, men sa ikke noe om USA-kontoret.

Til toppen