Norman (tidligere Norman Data Defense) har kommet omtrent halvveis i sin snuoperasjon, og situasjonen ser ikke kritisk ut for det norske programvarehuset.
Selskapet solgte antivirus-programvare og andre tjenester for 44,1 millioner kroner i årets tre første måneder, en vekst på 30 prosent fra første kvartal i fjor. Dessverre tapte selskapet 4,9 millioner kroner på driften selv om dette er en halvering fra i fjor. Det endelige resultatet før skatt blir pyntet på med salg av aksjer og endte på -1,8 millioner kroner.
I tillegg til en større intern omlegging av selskapets salgsorganisasjon, holder Norman på å skifte spor i sin produktutvikling. Kampen mellom leverandørene av antivirus-produkter har blitt mye hardere de siste årene, blant annet på grunn av flere sammenslåinger i bransjen. Derfor planlegger Norman å pense over på sitt andre foreløpig svært tynne ben - aksesskontroll.
Norman selger flere produkter som både forbedrer sikkerheten på PC-er og som sikrer kommunikasjon mot avlytting. Nylig lanserte selskapet et adgangskontroll-produkt for Windows NT.
- Antivirus-kontroll er mindre interessant på sikt, sier Svein Goli, styreformann i Norman. Adgangskontroll gir langt bedre marginer, og det er her vi må satse. Det vil likevel ta tid å vri salget inn på denne typer tyngre kontrakter. Vi må blant annet bygge opp en konsulentavdeling, så vi vil ikke se noe stor salg av aksesskontroll-produkter.
Dette er fullstendig i tråd med hva blant annet analyseselskapet Gartner Group fortalte digi.no at de mente Norman måtte gjøre for å overleve. (Se lenke til tidligere sak i høyre marg).
Administrerende direktør Bjørn Fosli mener at salget av sikkerhetsprodkter vil øke kraftig i årene fremover etter hvert som stadig flere bedrifter åpner opp sine datasystemer og lar kunder, leverandører, partnere og ansatte logge seg på utenfra.
Det gjenstår fremdeles noe opprydding i Norman. Selskapet forteller at kontorene i både Tyskland og USA sliter. Goli forteller at det tyske kontoret skal omstruktureres, men sa ikke noe om USA-kontoret.