Bedriften må ruske opp i ubrukelige ansatte

Bedriften må selv ta affære hvis en ansatt ikke duger, mener IKT-Norge-sjef Per Morten Hoff.

Det å ansette folk kan være risikofylt. Ansettelser er spesielt viktige for IT-bransjen, en typisk kunnskaps- og relasjonsbransje, der samhandling er helt nødvendig for et godt resultat, både faglig og sosialt.

Hva skal man gjøre hvis en ansatt ikke fungerer verken kompetansemessig eller i samarbeid med kolleger, partnere og kunder?

Advokat Carl Kjelsberg i rettshjelperkjeden Webjuristene publiserte i går på digi.no den første i en serie på tre artikler om problemstillinger rundt oppsigelser. Den første artikkelen tar opp reglene som gjelder, og belyser hva det innebærer at en oppsigelse må være saklig begrunnet. (I tidligere artikler på digi.no har Kjelsberg drøftet problemstillinger rundt IT-bransjen og bruken av overtid.)

    Les også:

IKT-Norge-sjef Per Morten Hoff mener at det ikke bare er den ansatte egen skyld dersom jobben ikke fungerer.

– I de tilfeller ting ikke har fungert, har det ofte vist seg at det skal små grep og opplæring til fra arbeidsgivers side for å få den ansatte til å fungere optimalt, sier Hoff til digi.no.

Oppsigelse som følge av arbeidstakerens forhold er saklig dersom arbeidstakeren ikke utfører arbeidet tifredsstillende, gjør seg skyldig i tjenesteforsømmelse, ikke lenger har de nødvendige kvalifikasjoner eller samarbeider dårlig med kolleger og ledelse.

Men for at en oppsigelse skal anses for å være saklig bør den ansatte selv ha blitt gjort oppmerksom med en eller flere skriftlige advarsler. Da kan det dokumenteres at arbeidstaker har fått flere sjanser til å rette opp forholdet i forkant. I de tilfeller der arbeidsoppgavene innskrenkes bør den ansatte få tilbud om omplassering i annen stilling som vedkommende er kvalifisert for.

Hoff har også sett eksempler på dyktige ansatte som etter noen år i bransjen har gått tom og ikke lenger klarer å levere som tidligere. Da er det viktige med hyppige samtaler og hjelp for at personen ikke skal stagnere.

– Det er opp til ledelsen å se om denne personen kan fungere andre steder. Kanskje det kan være en ide at en som lenge har jobbet med programmering for eksempel kan prøve seg på salg, foreslår Hoff.

I tillegg mener Hoff det kan være smart for bedriftene å operere med seks måneders prøvetid. Bedriftsledelsen bør følge den ansatte tett opp i denne perioden, med delmål og opplæring. Det er ingen skam å snu verken for den ansatte eller arbeidsgiveren.

– Dersom det likevel ikke skulle fungerer, er det ingen skam å snu verken for den ansatte selv eller arbeidsgiver så lenge en oppsigelse skjer på en saklig og ryddig måte, sier Hoff.

Hoff mener IT-bransjens stempel om å være en cowboy-bransje er helt feil.

– Tvert imot er IT-bedriftene blant de beste på HR [«human resources»] i Norge med høy grad av trivsel. I undersøkelser om de beste arbeidsplassene i Norge, er det ofte IT-bedrifter som topper listen, sier Hoff.

Til toppen