TELEKOM

Bedrifter må slutte med dyre femsifrede numre

Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto. Bilde: Colourbox
29. juni 2017 - 12:25

Mange norske bedrifter bruker dyre femsifrede numre til kundeservice. En fersk dom gjør at det ikke lenger skal være lov å ta mer enn vanlig mobiltakst.

Det kan koste deg 30–40 kroner å stå i telefonkø i ti minutter hos banken, forsikringsselskapet eller strømleverandøren din hvis du ringer et femsifret nummer fra mobil, melder NRK. Dette vil myndighetene ha en slutt på.

Etter en ny EU-dom har det blitt ulovlig for norske bedrifter å kun tilby dyre femsifrede telefonnumre til sine kunder, ifølge kanalen. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har foreslått at teleoperatørene endrer prisene på spesialnumrene til vanlig grunntakst.

Sammen med Forbrukerombudet vurderer nå Nkom hvilken vei de skal gå videre og har planlagt et møte i løpet av uken.

– Dersom ikke det er mulig å komme til enighet, vil vi gjennomføre en tilsynsaksjon med næringsdrivende innenfor flere bransjer for å se om dyre spesialnumre fortsatt brukes av kundeservice, sier nestleder Bente Øverli hos Forbrukerombudet.

Nkom anslår at teleselskapene tjente opp mot en halv milliard kroner på femsifrede numre i 2016.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.