Bedrifter vil ta IT-driften tilbake

Hver tredje outsourcing-kunde vil ta IT-driften tilbake til egen organisasjon, viser en fersk analyse.

Å sette ut IT-tjenester enten til andre norske selskaper eller til lavkostland, har i dag blitt svært vanlig.

Men det å sette ut tjenester har åpenbart også sine svakheter. Nå viser en fersk analyse fra IDC at outsourcingskunder er urolige og ikke fornøyd med tingenes tilstand, skriver Computerworld.

Et av problemene til driftsselskapene er at kundetilfredsheten svært ofte er personavhengig. Etterhvert som de erfarne personene settes til andre oppgaver hos tjenesteleverandøren, synker kvaliteten på leveransen.

Ifølge IDC har ti prosent av de norske outsourcingskundene satt IT-driften tilbake i eget selskap. Ytterligere 20 prosent vurderer å stå for IT-driften selv. Det er de store bedriftene som er mest ivrig på å gjøre det selv.

I bedrifter med mer enn 250 ansatte er det dobbelt så mange som vurderer å «insource» i forhold til tidligere år.

Men norske IT-bedrifter Computerworld har vært i kontakt med kjenner seg ikke igjen, noe både EDB, Telecomputing og CSC bekrefter. Dette synes IDC-analytiker Nils Molin er overraskende.

Han synes IT-bedriftene bør ta IDC-resultatene på alvor, og mener tjenesteleverandørene med denne analysen har fått et varselsignal.

Til toppen