Bedring for WM-data Norge

WM-data-konsernet leverte pen omsetningsvekst i andre kvartal, og klarte samtidig å øke marginene. Det norske datterselskapet gikk fra minus til solid pluss.

WM-data økte omsetningen med 56 prosent første halvår til 5,45 milliarder svenske kroner i forhold til første halvår 1997. Konsernet kunne også varte opp med sterkere bunnlinje, og marginvekst; Resultat før skatt endte på 409 millioner svenske kroner som er en forbedring på 74 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Samtlige virksomhetsområder viste framgang både på resultat og omsetning i perioden, og spesielt utenfor Sverige er virksomheten på rett vei. WM-data i Norge står fortsatt for en beskjeden del av omsetningen sammenliknet med Finland og Danmark, men sterk resultatforbedring viser at det norske datterselskapet er på rett vei.

Totalt endte den norske virksomheten på 17 millioner svenske kroner i resultat før skatt, av en omsetning på SEK 340 millioner. Tallene er rensket for konsernbidrag.

I første halvår i fjor besto WM-data i Norge kun av konsulentvirksomheten, og moderselskapet kan neppe ha vært særlig fornøyd da den norske avdelingen bidro med et negativt resultat på fem millioner kroner i perioden. Med ny ledelse og omorganisering har konsulent-virksomheten nå snudd på flisa: Første halvår 1998 endte på pluss 7,7 millioner SEK i resultat før skatt (uten fratrekk for konsernbidrag) av en omsetning på 93,3 millioner.

Siden i fjor har den den norske virksomheten blitt utvidet med Cimtec, som selger standard IT-løsninger med tilhørende konsulenttjenester. Omsetningen landet på rundt SEK 247 millioner, med resultat før skatt på rundt SEK 11,2 millioner - også dette uten fratrekk for konsernbidrag. Tilsvarende tall for i fjor var NOK 180 millioner i omsetning og et resultat på SEK 4 millioner.

- Vi har nå etablert oss som den fjerde største totalleverandør i Norge, denne posisjonen vil vi befeste, sier administrerende direktør i Cimtec WM-data, Haavard Lien, til digi.no. Han legger til at WM-data i Norge trolig vil benytte nye oppkjøp for å befeste posisjonen.

- Det er ikke usannsynlig at det kommer nye oppkjøp mot slutten av annet halvår, bekrefter Lien overfor digi.no.

Administrerende direktør i WM-Data Norge, Per Inge Krossen, var ikke tilgjengelig for kommentar.

Til toppen