RESULTATERFINANS

Bellboy vil ha lisenspenger fra flere

Bellboy har nå vunnet sin første sak og skal be om penger fra flere selskaper. Reiselivsbransjen og SAS er en mulighet.

30. sep. 2003 - 12:22

Kristiansand-selskapet Bellboy har skaffet seg et bredt patent på bestilling og kjøp over internett og telefon. I dag forteller selskapet at man har inngått et forlik med Filmweb og dermed inngått sin første avtale.

Filmweb var Bellboys første prøvesten i en lang prosess. For målet er kjent - Bellboy mener at store deler av den norske, europeiske og amerikanske Internett-bransjen og mange andre bedrifter må betale dem penger.

    Les også:

Det store spørsmålet er derfor hvem Bellboy nå skal gå videre mot og kreve penger av.

- Ting tar så lang tid når det ender i rettsapparatet og et patent har bare en viss løpetid, vårt løper ut i 2014. Vi har tapt tre år på saken mot Filmweb, påpeker Nicolai Jarlsby, styreleder i Bellboy, overfor digi.no.

Han vil ikke kommentere spørsmål eller spekulasjoner om hvem Bellboy nå vil invitere til forhandlinger om lisensavtaler.

- Vi tar en liten pust i bakken først. Vi må nå arbeide med planene våre, men vi har kartlagt både Norge og Europa. Vi kommer til å fokusere på noen bransjer, forteller Jarlsby til digi.no. - Vi håper at det at Filmweb-saken ender i en lisensavtale, kan øke lysten hos andre lisenstager til å snakke med oss.

Tidligere har Bellboy uttalt at reiselivsbransjen er blant dem selskapet mener klarest bruker systemer som bryter med Bellboys patent. Dette vil gjøre både flyselskaper som SAS og reisebyråer på nett som for eksempel restplass.no og engelske lastminute.com til potensielle mål.

Når Bellboy vil begynne å kontakte selskaper de vil be om avgifter fra, vil ikke Jarlsby indikere.

Spørsmålet er hvor høyt Bellboy kan satse. Et selskap som SAS har klart råd til å gjennomføre en rettssak over mange år. Og utfallet i nye runder, blant annet i utlandet, er ikke gitt. Men klokken tikker frem mot 2014.

Kritikerer mener at Bellboys patent er tildelt på feil grunnlag og hevder at selskaper som Amadeus brukte teknikken beskrevet i patentet til flybillett-bestilling lenge før Bellboy fikk patent.

- Det er jo en fare for nye runder i rettsapparatet. Det eneste vi kan gjøre er å ha en rettferdig prismodell og ikke gjøre butikkene til lisenstakerne uøkonomisk, sier Jarslby

Han avkrefter at Bellboy har vært i kontaktet igjen med Amadeus eller SOL, to av selskapene Bellboy tidligere har forsøkt å innlede forhandinger med. Ifølge Jarlsby har selskapet foreløpig heller ikke fremmet noen krav i USA eller i Canada, der selskapet har også har fått innvilget sitt patent.

Det er åpenbart at Bellboy frykter nye runder i retten, for selskapet skal i løpet av høsten gjennomføre en emisjon.

- Vi ønsker å ha mer likviditet til å gjøre det vi skal neste året. Vi har ikke bestemt hvor mye vi skal hente inn, sier styreformannen til digi.no.

Dette kan indikere at Bellboy nå tilbyr moderate betingelser som skal være billigere enn å gå til rettssak.

Han vil ikke kommentere noen spørsmål om totalpris eller prismodell i avtalen med Filmweb, men på spørsmål fra digi.no avviser han et usikkerhetsmoment for eventuelle fremtidige lisenstagere - Bellboy tilbyr avtaler der betingelsene fryses ut lisensperioden.

- Lisensprisene er helt forutsigbare i hele lisensperioden, forteller Jarlsby.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Tidligere har Jarlsby fortalt at Bellboy har ønsket seg avtaler som sikrer selskapet en andel av overskudd til bedrifter som inngår avtaler eller en fast avgift per transaksjon.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.