Bellona dropper papir, tar alt på nett

Nå har omsider Miljøstiftelsen Bellona sitt magasin kommet seg på nett, og papirutgaven er nedlagt. Daglig leder Frederic Hauge tror det økte strømforbruket som følge av mer tid på Internett, vil gå opp i opp med det lite miljøvennlige papirmagasinet.

Miljøstiftelsen Bellonas prisbelønnde Bellona Magasin gjøres nå gratis tilgjengelig for nærmere to millioner nordmenn i inn- og utland, skriver organisasjonen i en pressemelding.

Bellona-leder Frederic Hauge sier i et intervju med digi.no at hver utgave av Bellona Magasin har stått for en stor del av inntektene til organisasjonen. Halvparten av inntektene har kommet fra annonsesalg.

- Vi har tatt en sjanse ved å flytte magasinet fra papir til nett, sier han og legger til at det er "mye gøyere" å jobbe på nett.

- Vi slipper deadlines, og vi kan presentere dagsaktuelle kommentarer. Papir-magasinet kom ut annenhver måned. Det vil det fortsette å gjøre på nett også, med de store reportasjene. Men i tillegg vil vi ha en løpende nyhetstjeneste med alle miljønyheter. Det vil bli en slags miljø-portal også. Vi er 30 fagarbeidere i Oslo som alle er med på å legge ut linker til andre viktige miljø-sider. De ansatte skriver også selv, så vi trenger ikke å ansette noen nye redaksjonelle medarbeidere foreløpig.

- Hvorfor har dere ventet så lenge med å utgi magasinet på nett? Det er jo ikke spesielt miljøvennlig med 10.000 utgaver med glanset papir annenhver måned..

- Nja... vi regner med såpass godt besøk på sidene at folk bruker mer strøm, så det går vel opp i opp. Det er ikke så stor forskjell på glanset og resirkulert papir, heller. Dessuten er målgruppen vår på nett nå. Det har den ikke vært tidligere, sier Hauge.

Bellona har hatt hjemmesider på weben i fire-fem år. - De siste to årene har vi hatt mellom 25.000 og 40.000 sidevisninger ukentlig, og nå regner vi med en markant økning. Vi regner også med å nå nye målgrupper etterhvert.

Hauge legger til at han er stolt av alle annonsene de har solgt på nett hittil. - Vi har solgt for fem millioner kroner allerede, bare for dette året. Bellona har fått utelukkende god respons fra annonsørene om å flytte annonsene over på nett, avslutter han.

Til toppen