I USA går en stadig større del av flybillettbestillingene over Internett. Spesielt gjelder dette lavprisbiletter, og markedet har vært spent på om det vil bremse fortjenestemulighetene til reisebyråene dersom flyselskapene tilbyr billetter direkte over nettet. Nå svarer imidlertid reisebyrået Bennet på denne tiltalen; I løpet av første kvartal neste år vil de introdusere den første interaktive bestillingstjenesten for flyreiser.
- Vi har satt i gang ett forprosjekt, og regner med å tilby noen pionertjenester mot slutten av første kvartal, lover Marianne Smith Magerlie, informasjonsdirektør i Bennet BTI. Hun legger riktignok til, at hun ikke tror at Internett kommer til å ta over for reisebyråenes tradisjonelle tjenester. - Jeg tror at reisetilbudet idag er så komplekst at folk fortsatt trenger muntlig veiledning, sier hun.
Også andre reisebyråer legger planer for hvordan de kan utnytte Internett best mulig. Nymann og Schultz, som har spesialisert seg på forretningsreiser har lagt planer, om enn i et noe lengre tidsperspektiv. - Vi vil introdusere et tilbud i løpet av ett halvt til ett år, sier administrerende direktør Trond Asmyr til digi:tele, og legger til at mye av salget på Internett vil foregå til kontokunder.
- Dette kontosystemet vil vi ta med oss når vi introduserer en internettløsning, sier Asmyr
Hos SAS og Braathen SAFE er holdningen til internettbooking avventende. I SAS har vi ingen planer på dette området, sier Venke Halsen i SAS informasjonsavdeling. Hos Braathens derimot er holdningen klar.- Vi vil ikke være noen prøveklut, men holder oss oppdatert, sier Catrine Lund i informasjonsavdelinge til Braathen. Hun legger dessuten til at Braathen allerede har en halv-interaktiv tjeneste, der kunden kan legge inn opplysninger om hvor han har tenkt seg, for så å bli ringt opp av en konsulent.
- Tjenesten vil videreutvikles dersom internettbestilling blir en suksess, avslutter Lund.