Ber kundene holde igjen betaling til Google

En dansk ekspert advarer mot uklarheter rundt Google Adsense og klikksvindel.

Den danske søkemotor-eksperten Mikkel deMib Svendsen går hardt ut mot Google og selskapet annonsesystem, Adsense.

Dette er søkeselskapets gullgruve. Det viser tekstbaserte annonser som er relevante for teksten de står utplassert ved, og tar betalt hver gang noen klikker på dem. Dette har vist seg som en effektiv annonsemetode, men den har også åpnet for det som går under navnet klikksvindel.

Klikksvindel går ut på at noen systematisk klikker på annonsen uten at de egentlig er interessert i reklamen. Ofte benyttes automatiske systemer for å gjøre dette. Det kan være konkurrenter som ønsker å bruke opp reklamebudsjettet, og det kan være innehavere av nettsteder som viser Googles Adsense annonser. Sistnevnte får sin andel av Googles inntekter på annonsene.

Google hevder at de luker bort den typen klikk, men de vil ikke gi kundene eller andre dokumentasjon på hva de faktisk luker bort.

    Les også:

- Saken er at Google lover å levere en vare som betales via kredittkort. Når det er berettiget grunn til å mene at varen ikke leveres, så mener jeg at det er grunnlag for å kreve pengene tilbake. Da er det opp til Google å dokumentere at de faktisk har levert varen, noe de foreløpig ikke har villet levere dokumentasjon på til annonsørene, selv om de faktisk sitter på den, sier Svendsen til comon.dk.

Svendsen oppfordrer ikke til å droppe Adsense-annonseringen, men sier at annonsørene bør følge nøye med på om de får det de betaler for. Han sier videre at Google bør utlevere en komplett liste med alle klikkene som annonsørene betaler for, slik at de selv kan sjekke dem.

Til toppen