META

Ber om at det norske Meta-vedtaket gjøres gjeldende i hele EU

Datatilsynet har løftet Meta-saken til EU-nivå, og håper på et varig og europeisk forbud mot Facebooks praksis.

Datatilsynet vant over Meta i tingretten. Nå vil de også ha EU med på sin siden. Christian Henrik Prahl Reusch til venstre, videre Hanne Inger Bjurstrøm Jahren og seksjonssjef Tobias Judin og Jørgen Skorstad
Datatilsynet vant over Meta i tingretten. Nå vil de også ha EU med på sin siden. Christian Henrik Prahl Reusch til venstre, videre Hanne Inger Bjurstrøm Jahren og seksjonssjef Tobias Judin og Jørgen Skorstad Foto: Eirik Helland Urke
28. sep. 2023 - 13:18

Datatilsynet har bedt det sentrale europeiske Personvernrådet, EDPB om en europeisk bindende avgjørelse i saken mot Meta.

De ber om at forbudet mot adferdsbasert markedsføring gjøres gjeldende for hele EU og EØS, og at det blir permanent.

Det melder Datatilsynet i en pressemelding.

Vis mer

Vil stanse atferdsbasert markedsføring

Det norske Datatilsynet beordret i sommer Meta til å stanse atferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram. 

Den 22. og 23 august møttes partene i Oslo tingrett etter at Meta hadde begjært midlertidig forføyning i et forsøk på å ugyldiggjøre vedtaket.

− Dette vedtaket er ugyldig og påfører selskapet betydelige skader, mente Facebooks advokat Christian Henrik Prahl Reusch.

Meta fikk ikke gehør, og tapte i retten.

− Samtidig fortsetter Meta de ulovlige aktivitetene og har ennå ikke innrettet seg etter vedtaket, skriver Datatilsynet i pressemeldingen.

Ber om permanent vedtak

Datatilsynets vedtak varte bare i tre måneder.

Det er fordi tilsynet ikke har hjemmel til å fatte egne vedtak i saker som hører til det irske datatilsynet, utover slike midlertidige hastevedtak.

– Vi har derfor bedt Personvernrådet om en bindende avgjørelse i saken, og mener at det midlertidige forbudet må gjøres permanent. Videre mener vi at loven må tolkes likt i hele EU/EØS, og vi ber derfor om at forbudet utvides til resten av Europa, skriver Datatilsynet i pressemeldingen.

Vil ikke vente på Meta

Meta har selv lovet at de vil gå over til samtykke for å bruke data om bevegelser på nett til å vise målrettet reklame. Det vil ikke Datatilsynet vente på.

– Det er svært usikkert om og når en gyldig samtykkeløsning kan komme på plass, og vi i Datatilsynet er av den oppfatning at vi ikke kan tolerere ulovlig aktivitet i mellomtiden, sier Judin.

I Oslo tingrett understrekte Meta at det ville ta tid å få på plass en samtykkebasert løsning. Det viste Datatilsynet lite forståelse for. 

– Meta fortsetter å behandle personopplysninger ulovlig i hele EØS. Å få saken prøvd i Personvernrådet er derfor nødvendig for å sikre at Meta respekterer Facebook- og Instagram-brukernes rettigheter, sier Tobias Judin.

Konflikten kort forklart:

 

Vil Metas nye AR-briller omsider gjøre produktsegmentet populært?
Les også

Meta: Disse brillene er de mest avanserte i sitt slag noensinne

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.