Bergensavisen vil ha nettadresse slettet

A-presseavisen krever at det norske selskapet Internett Studio slutter å bruke nettadressen "markedsplassen.no" innen 15. oktober.

Bergensavisen, som er en del av A-presse-konsernet, har via advokatfirmaet Thommessen Krefting Greve Lund foretatt en henvendelse til det lille, norske internettselskapet Internett Studio.

I brevet fra advokatfirmaet står det at: "...BA [krever] at De umiddelbart opphører med bruken av betegnelsen og domenenavnet "Markedsplassen", og at registreringen av domenenavnet besørges slettet innen 15. oktober 2000."

I henvendelsen til Internett Studio trues det med erstatningskrav:

"BA mener seg for øvrig berettiget til økonomisk kompensasjon for Deres urettmessig bruk av navnet, og forbeholder seg å komme tilbake til et slikt krav. Dersom domennavnregistreringen er slettet innen overnevnte dato, vil imidlertid BA vurdere å frafalle sitt krav på erstatning."

Og truer med søksmål hvis ikke kravet etterkommes.

Her kan du sammenlikne de to tjenestene:


- Dette kommer som lyn fra klar himmel for oss. Vi har ikke fått noen andre henvendelser på forhånd, verken telefoner eller på andre måter, hevder daglig leder i Internett Studio AS, Øystein Thune.

Han sier til digitoday.no at de ikke har tenkt å følge anmodningen fra BA om sletting av domenenavnet og mener at dette minner mest om et trusselbrev med formålet om å true til seg domenenavnet "markedsplassen.no".

BA hevder at de har retten til varemerket "Markedsplassen". BA skal ha benyttet betegnelsen i papiravisen siden 1980, og avisen begynte å bruke den til rubrikkannonsesalg på nettet fra 1996. Begrepet skal være innarbeidet i bergensområdet som en del av BAs produkter på papir og Internett og påberoper seg derfor varemerkeloven.

I tillegg hevder BA at utformingen av Internett Studios Markedplassen.no "så vel i design som funksjonalitet i høy grad [er] sammenfallende med BAs."

Thune i Internett Studios mener at det slett ikke foreligger noen etterlikning mellom de to tjenestene (BAs er en undertjeneste på ba.no - red.anm.) og stiller også spørsmål ved om man kan registrere et vanlig norsk ord som et varemerke.

Øystein Thune er dessuten forundret over at denne henvendelsen i hele tatt kommer: - Vi har drevet markedsplassen i flere år allerede, som en gratistjeneste for nettbrukerne, forteller han til digitoday.no.

digitoday.no har ikke lykkes å få tak administrerende direktør/ansvarlig redaktør i BA, Olav Terje Bergo (som er på reise i Bosnia), for en kommentar. Advokaten i Thommessen Krefting Greve Lund, som er forfatter av brevet, henviser til Bergo for kommentarer i saken.


Til toppen