Bergensavisen vil ta betalt for fotballspill

Nysjerrigheten rundt skattestoff, har gitt en omsetning på 30.000 kroner. Nå vil BA og Olav Terje Bergo spille på fotballfansens krav om kontinuerlige fotballoppdateringer.

Bergensavisen opplyser i sin egen avis at de i forrige uke, etter seks dagers drift, hadde tjent i overkant av 30.000 kroner på Skattemagasinet sitt.

Sjefredaktør Olav Terje Bergo bekrefter overfor digi.no at omsetningen i løpet av én knapp uke var på 30.000 kroner. BA startet sitt prøveprosjekt mot slutten av oktober, med en klippekortløsning via mobilen.

Det innebærer at brukerne betaler ti kroner over mobiltelefonen for én times tilgang til søk i nasjonale og lokale skattelister. Den lokale konkurrenten Bergens Tidende tilbyr en liknende tjeneste, men den er foreløpig gratis.

Bergo tror at brukervennlighet er en av hovedfaktorene som innholdsleverandører og nettaviser må ta hensyn til, hvis de skal få inn penger fra brukerne. Også engasjement er viktig, derfor bygger de nå opp en fotball-tjeneste som skal betjene fotballfanatikere.

Avisen har fått en gjeng med studenter til å plotte inn kamper og tabeller i basen NIFS.no som ble sparket igang i forrige måned. NIFS står for 'Norsk Internasjonal Fotballstatistikk' og dekker 19 land i Europa.

- Den er lansert som gratistjeneste, og vi er nødt til å få brukere på den før vi tar betaling. Vi avventer interessen, men på sikt skal brukerne finansiere tjenesten, forklarer Bergo.

Han forteller entusiastisk om en spansk svigersønn som er imponert over tjenesten som også dekker spanske 'Primera Division' og sier at de skal legge journalistikk på toppen av databasen.

- Betaltjenestene våre kommer til å bestå av journalistiske halv- og helfabrikat, sier han og innrømmer at de følger med på hva konkurrentene i Bergens Tidende driver med. Storebror lanserte nemlig tidligere i år en fotballportal i samarbeid med de andre store Schibsted-baserte regionsavisene, i et forsøk å utnytte den enorme fotballinteressen for Brann.

- Vi har hele veien vært større på Internett enn Bergens Tidende, noe som betyr at fotballportalen kan være et mottrekk i forhold til oss. Uansett har BT større ressurser enn oss, så vi må følge vår egen strategi, sier Bergo.

Han opplyser at BA nå er i ferd med å legge budsjettene for neste år og vil derfor ikke anslå hvor stor andel av inntektsstrømmene som kan komme fra brukerinntekter.

- Vi kommer til å skille ut nettvirksomheten som eget aksjeselskap, sier han.

Den nye fotballtjenesten vil uansett få konkurranse fra Orkla- og Telenor-selskapet n3sport som i flere år har levert databaseløsninger for norsk fotball inn mot innholdsleverandører.

Til toppen