Danske Børsen Online melder i dag at Berlingske Tidende og norske Schibsted har gått i samarbeid om å utvikle internettløsninger for det danske markedet. Berlingske Tidende har tidligere annonsert en større satsing på Internett i konkurranse med erkefienden Jyllands-Posten.
De to publikasjonene er de største på det danske avismarkedet og har lenge kjempet om hegemoniet på papir. Det er imidlertid Jyllands-Posten som har fått et forsprang med flere år på Internett, med blant annet en interessant betalingsform i form av klippekort på lesing av nettnyheter.
Berlingske Online (som ble opprettet av morselskapet Berlingske Officin for noen måneder siden) overtar 34 prosent av aksjeposten fra Schibsted som hittil har eid 100 prosent av SOL Danmark.
Dermed får konsernet Berlingske velkommen hjelp til å ta igjen Jyllands-Postens ledelse, samtidig som SOL Danmark får en meningsfylt innholdspartner, en partner som endelig har bestemt seg for å satse på skikkelige nyheter på web.