Bertelsmann hjemsøkes av Napster-spøkelse

- I musikkindustrien er søksmål en forretningsmodell, sier en Jupiter-analytiker. Nå er det Bertelsmann som er potensiell inntektskilde.

Det er ikke små beløp det dreier seg om når oppvasken etter den mest berømte av fildelingstjenestene, Napster, nå er i gang.

Den tyske mediegiganten Bertelsmann AG kjøpte Napster med håp om å kunne utnytte merkevaren og den enorme brukermassen musikktjenesten hadde opparbeidet seg på rekordtid.

Den tidligere Napster-motstanderen Bertelsmann så ut til å følge strategien "If you can't beat them, join'em!" og sprøytet inn 90 millioner dollar for å få på plass en lovlig medlemsbasert nedlastingstjeneste for musikkelskere.

De planene ble slett ikke realisert, og Roxio, kjent for blant annet Easy CD Creator, fikk godkjent sitt oppkjøp av åndsverket i konkursboet etter Napster.

I stedet får Bertelsmann-eieren et søksmål på 17 milliarder dollar i bakhodet. Det er 119 milliarder kroner etter dagens valutakurser.

Det skriver InternetNews.com.

- I musikkbransjen er søksmål en business-modell. Det overrasker meg ikke at Napsters navn fortsatt er assosiert med søksmål. Vi så det samme med MP3.com og alle søksmålene som fulgte dem, sier digital-analytiker Lee Black i Jupiter Research til InternetNews.com.

Saksøkerne er både komponister og to uavhengige plateselskap (Frank Music og Peer International). De hevder at Bertelsmann med viten og vilje holdt Napster gående med tilbud om opphavsrettslig beskyttet musikk, samtidig som selskapet arbeidet med en lovlig versjon.

Flere eksperter mener den høye erstatningssummen er blåst opp i forhold til utsalgspriser på vanlige CD-er, men innrømmer samtidig at det vanskelig å beregne hva som egentlig er verdien av kopieringen av 10.000 sanger i sekundet mot slutten av år 2000. Da befant Napster seg på høyden av sin popularitet.

Til toppen