Det tyske medieselskapet Bertelsmann har hatt et problem i den nye økonomien. Selskapet har ikke vært børsnotert, og aksjene i selskapet har ikke vært omsatt. Selskapet har i stedet, som norske Schibsted, vært tidlig ute og investert i selskaper som i dag er verdt milliarder.
På sin årlige pressekonferanse kunne toppsjef i Bertelsmann, Thomas Middelhoff, meddele media at mediegiganten i løpet av de neste par-tre årene kommer til å satse enormt mye penger på å bli ledende innenfor innhold og e-handel. Hele 30 milliarder tyske mark, 123 milliarder norske kroner, har konsernet tenkt å bruke.
Blant annet skal konsernets musikkenhet, BMG (Bertelsmann Music Group), gå fra å være en liten spiller i markedet til å bli den ledende. Helst i løpet av året. Det melder Financial Times.
Selskapet e-handels satsinger, som består av selskapets engasjement i Barnes & Noble i USA og BOL .com i Europa, skal bli den største aktøren for salg av bøker, CD-er og DVD over nettet innen de neste to årene.
Dette kommer til å koste. Pengene skal hentes fra Bertelsmanns salg av America Online (etter selskapets pågående fusjon med Bertelsmanns rival Time Warner), børsnoteringen av Lycos og eierandelene i Pixelpark. Men en del skal også lånes i det åpne markedet. Bertelsmann var svært tidlig inne i de overnevnte selskapene, og har tatt enorme papirgevinster på svært små investeringer.
Les:For ikke mange månedene siden kjøpte Bertelsmann opp det kriserammede selskapet CDnow for en slikk og ingen ting ( i forhold til dette selskapets tidligere markedsverdi på Nasdaq). Bertelsmann betalte vel og merke i harde penger.
Bertelsmann sier farvel med AOL Europa
Les:
Bertelsmann redder kriserammet CD-pusjer
Det er ventet at Thomas Middelhoff og Bertelsmann kommer til å gjøre flere oppkjøp av nedkjørte selskaper. Av den britiske avisen Financial Times blir det antatt at det mest sannsynlig kan bety at Bertelsmann vil kjøpe selskaper som driver med musikkdistribusjon over nettet.
Det er nærliggende å tro at Bertelsmann ikke bare kommer til å kjøpe denne typen selskaper, men at de også vil kjøpe e-handelsselskaper og innholdsleverandører i tiden som kommer. De har mer enn nok cash til å kjøpe både SOL og Spray, og samtidig som de kan ta over en rekke musikkselskaper.
I Norge vil Bertelsmanns e-handelsselsap, BOL.com, bli kjent gjennom nettbokhandelen Bokus.com. Dette er en nordisk tjeneste som har slått seg opp på å selge bøker inn mot skolemarkedet, men som i tiden fremover trolig kommer til å selge et videre spekter av produkter.