Beskjedne nettambisjoner i Kreativt Forum

Reklamebransjens årlige kreativitetspris Gullblyanten går sannsynligvis med et ørlite overskudd i år som i fjor. Men selv om man i år fant verdige kandidater til priskategorien interaktive media, har ikke arrangøren Kreativt Forum kommet seg på nett ennå.

I fjor gikk reklamebransjens årlige konkurranse Gullblyanten med et overskudd på rundt 200.000, og styreformann i Kreativt Forum, Fred Hauge, forventer det samme resultatet i år som i fjor.

- Også i år budsjetteres det med en omsetning på mellom 2 og 2,5 millioner kroner. Det er spesielt det tekniske oppleget som koster i tillegg til leie av lokaler, sier Hauge.

Hauge har ikke noe utfyllende svar å komme med på spørsmålet om hvorfor man i år fant Gullblyant-kandidater verdige i klassen for interaktive medier:

- I fjor var interaktive medier en prøvekategori, hvor man ikke fant noen verdig gullvinner. Det er aldri den samme juryen, så det kan hende at årets jury har vurdert dette annerledes. Siden jeg ikke har vært involvert i juryarbeidet, som er hemmelig, har jeg har ikke satt meg spesielt inn i noen kategoriene. Jeg har heller ikke sett vinnerbidragene, sier Hauge.

I år ble hele 1.100 arbeider vurdert i konkurransen, hvor det kostet mellom 800 og 1.200 kroner å melde på et enkeltbidrag og 1.800 for en kampanje. I tillegg kostet det 850 kroner for middag og prisutdeling for deltakerne.

Kreativt Forum har i dag tre ansatte og i april begynner Ole Henrik Nissen-Lie i Kreativt-Forums avis som redaktør. Kreativt Forum er ikke på Internett, men har retten til domenenavnet kreativt-forum.no. Der står det at nettstedet skal være ferdig 1. april med en "spennende, ny side".

- Det er nok altfor optimistisk, i løpet av året har vi ambisjoner om at dette skal bli bedre, og det skal det jo ikke så mye til, sier Hauge.

Til toppen