Den norske leverandøren av videokonferanser, Tandberg – nå del av Cisco – har gitt analyseselskapet Ipsos Mori i oppdrag å kartlegge bedrifters bruk av samhandlingsverktøy verden over. Undersøkelsen er gjennomført i tolv land, blant dem Norge, Sverige og Danmark, med minst 500 respondenter i hvert land.
Grafen ovenfor viser at norske bedrifter bruker slike verktøy langt mer aktivt enn danske og svenske.
Undersøkelsen viser også at bedrifter i vekstmarkeder som Kina og Russland er verdensledende i å bruke verktøy som lynmeldinger (i undersøkelsen kalt «direktemeldinger»), tale over IP, webkonferanser og videokonferanser.
– Nordmenn er verdensledende i bruk av sosiale medier, direktemeldinger og SMS i privat sammenheng, men det er en betydelig lavere andel som benytter disse verktøyene profesjonelt. I dag er e-post og sms de mest utbredte digitale kommunikasjonsverktøyene i norsk arbeidsliv, og det er gledelig å se at stadig flere tar i bruk alt fra de enkleste versjonene til mer avanserte løsninger for videokonferanse. Vi forventer at denne trenden forsterker seg i årene som kommer, sier Odd Johnny Winge, direktør for Telepresence Technoloy Group (TTG) i Cisco.

Undersøkelsen viser at bruken av videokonferanser gir gevinst langt utover reduserte arbeidsutgifter.
I undersøkelsen svarer tre av ti aktive brukere av videokonferanser at de kan spare bortimot et helt dagsverk hver uke. Det tilsvarer to ekstra arbeidsmåneder i året.
Ni av ti svarer at de sparer minst to effektive arbeidstimer i uken.
Utenom reduserte utgifter til reising og spart tid, peker brukere av videokonferanser på ytterligere to typer gevinster. De mener de reduserer belastningen på miljøet, og at de får en bedre balanse mellom jobb og fritid, med bedre tilstedeværelse på hjemmebane.