–Best sjanse i Europa

Forrester råder Apples nettbrett-konkurrenter å satse i Europa og kutte prisene.

Konkurransen i markedet for nettbrett er knallhard, og aktører som Dell, Samsung og Research in Motion har alle kommet på banen for å ta en del av markedet Apples iPad har skapt.

I en fersk analyse fra analysebyrået Forrester Research, som Reuters omtaler tirsdag, pekes det på at det mest attraktive markedet for Apples konkurrenter vil være i Europa.

Årsaken er Apples heller dårlige nettverk av fysiske butikker og svake distribusjonskraft relativt sett mot det amerikanske markedet.

I Europa har Apple 52 butikker, mens de i USA har 238 butikker. Å konkurrere mot det svært velfungerende distribusjonsapparatet til Apple på hjemmebane i USA blir derfor tung.

Det andre rådet Forrester har til konkurrentene er å kutte prisene for å få en posisjon i markedet, melder Reuters.

Ifølge Forrester har Apple en markedsandel på nettbrett på 80 prosent i USA og 70 prosent i Europa i år. Så langt har Apple solgt 30 millioner iPads. Forrester forventer at salget av nettbrett totalt sett vil nå 48 millioner enheter i 2011, hvorav halvparten i USA, 30 prosent i Europa, 15 prosent i Asia og resten i Latin-Amerika.

–Konkurrentene til Apple må kunne sette sammen det riktige innholdet, sette den riktige prisen og den riktige kanalstrategien, sier Forrester-analytiker Sarah Rotman Epps til Reuters.

I en spørreundersøkelse av i alt 14.000 forbrukere i Frankrike, Tyskland, Italia, Nederland, Spania, Sverige og Storbritannia fant Forrster ut at mellom 2 og 7 prosent av de spurte hadde et nettbrett i dag. Høyest penetrasjon var i Spania, lavest i Frankrike.

    Les også:

Til toppen