Det er Telia og Stockholms Parkering som nå tester ut en ny tjeneste som gjør det mulig å betale i parkeringshus via mobiltelefonen. Tjenesten Park&Ring krever ingen innmeldingsprosedyre, er ikke koblet til noen spesiell bil og krever heller ikke noe bensin- eller betalkort. Det skal i henhold til Telia bare være å parkere og ringe.
Partnerne har lansert et samarbeid om test av tjenesten "Park&Ring - ett mobilt betalingssystem for parkering". Pilottesten omfatter i første omgang et hundretalls kunder med Telia-abonnement. Prosjektet startet den 18.09 og skal gå ut året.
Testkundene kan betale sin parkering med mobiltelefonen ved seks parkeringshus rundt i Stockholmsområdet. Det eneste kunden må foreta seg er å ringe et 0730-nummer med en talemelding. Kontroll av at avgiften er betalt, eller snarere at kunden er logget inn i systemet i forbindelse med parkeringen, skjer med hjelp av parkeringsvaktens WAP-telefon. Kunden logger seg av når han henter bilen. Parkeringsavgiften debiteres deretter på kundens mobiltelefonregning.
- Gjennom å tilby kundene muligheten til å betale sin parkeringsavgift med hjelp av mobiltelefonen gjør vi det enklere for kunden og kan samtidig senke selskapets kostnader for kort- og kontanthåndteringen, sier styreformann Sten Nordin i Stockholm Parkerings styrelse.
- Dette er et første steg mot handel via mobiltelefonen som gjør det mulig for kunden å håndtere og betale for en tjeneste direkte, sier Lars Klasson, sjef for Telia Mobile New Business.
- På sikt kommer mobiltelefonen til å kunne fungere som en mobil lommebok for alle mulige betalingstransaksjoner, sier han.
Tidligere har NetCom gjort forsøk på betaling med mobiltelefon i forbindelse med kjøp i brusautomater. I tillegg har det norske selskapet Easy Park utviklet en egen tjeneste for betaling av parkering gjennom mobiltelefonen (se relaterte saker nedenfor).