Betalaviser gir opp inntjeningen

På nytt kommer meldingen om at en betalingstjeneste åpner dørene; denne gangen vil online-veteranen Mercury Center øke trafikken og satse på annonsefinansiering i stedet for abonnement.

San José Mercury News har hatt en online-utgave de siste fem årene under tjenesten Mercury Center. Tjenesten ble lansert i 1993 på America Online (AOL) og emigrerte snart over til web.

Det er noe usikkert hvor mange betalende abonnenter Mercury Center har greid å skaffe seg i løpet av disse fem årene. Anslagene varierer fra 10-20.000. Representanter for avisen vil ikke gå ut offentlig med tall.

Online-utgaven har kostet 4,95 dollar per måned (nesten 37 kroner etter dagens kurs), mens prisen har vært 2,95 dollar (rundt 22 kroner) med abonnement på papirutgaven av San José Mercury News.

Uansett ligger avisen milevis unna The Wall Street Journal Interactive Edition som nylig passerte 200.000 betalende nettabonnenter.

Direktør Bob Ryan ved Mercury Center sier til E&P Interactive at de gjerne vil posisjonere seg som den viktigste online-nyhetskilden for Silicon Valley. Derfor trenger de å ekspandere og skaffe seg flere brukere gjennom en gratis-tjeneste både i USA og internasjonalt.

Nyheten kommer bare måneden etter at en annen av de fåtallige betalavis-forsøkene på nett også ga opp; San Antonio Express-News meldte i april at heller ikke de aktet å fortsette sin betalingstjeneste som hadde samlet 3.700 abonnenter etter tre års virksomhet.

Til toppen