Tapene til Ameritrade øker, men nettmegleren pøser fortsatt ut reklamekroner. For inneværende kvartal skal selskapet bruke over 400 millioner kroner i reklame, noe som tilsvarer omlag 4.000 kroner for hver nye kunde. I februar fikk nettmegleren 39.000 nye kunder og har totalt 1,4 millioner kunder. Basert på Ameritrades egne estimater er gjennomsnittlig inntekt fra hver kunde på 700 kroner inneværende kvartal. Antall transaksjoner falt 13 prosent fra januar til februar.
Dette førte til at Ameritrade i går sendte ut pressemelding om at tapene for inneværende kvartal blir større enn analytikernes estimater. I kvartalet som ender 30. mars vil selskapet tape 11 cents per aksje, mens analytikerne forventet seks cents per aksje. Ameritrade falt 15 prosent på nyheten til 6,69 dollar.
Analytikere som Wall Street Journal har vært i kontakt med, sier at svikten skyldes svakere kurtasjeinntekter som en følge av fallet på Nasdaq. I tillegg har ikke selskapet kuttet ned på markedsføringskostnadene.