Betaler hvis pc-en svikter

Toshiba skråsikre på kvaliteten.

Dersom din bærbare pc svikter i løpet av garantiperioden, skal du ikke bare få den reparert eller erstattet, slik vanlig praksis er etter kjøpsloven. Du skal også få tilbake pengene du betalte for maskinen.

Det er essensen i en ny kampanje fra pc-produsenten Toshiba.

Selskapet sier de gjør sitt ytterste for at deres modeller ikke skal bryte sammen. De er derfor villige til å vedde kontanter på maskinenes pålitelighet.

Det er imidlertid flust med betingelser og begrensninger i tilbudet. Et omfattende PDF-dokument lister opp alle detaljene.

For det første gjelder dette kun modeller i serien Tecra, Portégé eller Satellite Pro. Det gjelder også kun enheter kjøpt mellom 2. februar og 31. mars 2009. I tillegg må kundene registre maskinen innen sju dager fra kjøpsdato.

Det blir bare mulig å kreve penger for ødelagt utstyr én gang per maskin, og en privatperson eller bedrift kan maksimalt få utbetaling for inntil tjuefem laptoper i måneden. Totalt kan det imidlertid bare sendes inn ett krav per adresse.

Toshiba har i betingelsene sørget for at det ikke blir lett å misbruke ordningen. Kort fortalt bør du ikke regne med erstatning dersom du kan lastes for skaden.

Følgende er heller ikke omfattet av ordningen:

  • Sprekker i chassis eller knekt plast.
  • Skjermer hvor bare et mindre antall piksler er ødelagt.
  • Fysisk skade så som ødelagte taster, knust skjerm og væskesøl.
  • Programvareproblemer.
  • Problemer med systemkonfigurasjonen.
  • Virusinfeksjoner eller problemer med annen skadevare.
  • BIOS-oppdateringer.
  • Batterier som er eldre enn ett (1) år.
  • Skade som er forårsaket av sluttbrukeren, enten ved uhell, ved feil bruk, misbruk eller annen bruk, og
  • alle andre feil eller skader som Toshiba innen rimelighetens grenser ikke tror er en teknisk feil.
Til toppen