BEDRIFTSTEKNOLOGI

Biip.no høster av Facebook

Gründerne bak nettsamfunnet Biip sammenligner den norske versjonen med Facebook.

4. mars 2008 - 15:31

Biip har lansert sin nye annonsetjeneste i beta-versjon, som har flere likhetstrekk med Facebook Social Ads.

Annonsørene kan selv segmentere sine egne reklamebudskap til ønsket målgruppe. Biip.no har lagt inn statistikk fra SSB sine databaser, slik at bedriftene får oppgitt dekningsgraden for målgruppen som er valgt. Medgründer og daglig leder Erling Løken Andersen (26) i Biip.no tror en slik selvbetjent tjeneste vil vekke interesse hos annonsørene.

-Med enkle tastetrykk kan annonsørene bestemme kjønn, aldersbredde og fylke(r) som blir eksponert for annonsen. Når disse dataene er plottet inn, viser dekningsgraden hvor mange som er medlem på Biip.no. Hvis f.eks Bergen Trafikkskole vil markedsføre sine tjenester mot begge kjønn i alderen 17-18 år som er bosatt i Hordaland, vil dekningsgraden vise 65 prosent. Tendensen viser at stadig flere annonsører foretrekker en slik løsning, sier Løken Andersen.

Biip.no inngikk på nyåret en avtale med Procter & Gamble og produktet Gillette Fusion Stealth. Selskapet likte den spenstige barberingskampanjen som Biip-gutta presenterte.

-Vi har blant annet laget en barberingskonkurranse på nett, og det er selvsagt gratis for alle medlemmene å delta. Konseptet er enkelt: Barbére skjegget av hverandre på kortest mulig tid. De fjorten beste tidene vinner kule premier. Kampanjen har en varighet på en måned fra februar til mars. I løpet av den første uken har over 10.000 unike brukere deltatt og den meste tiden ligger på 00:04:097 sekunder, uttaler Løken Andersen.

Biip.no har rundet 312.000 medlemmer og befinner seg fortsatt i en vekstfase til tross av konkurranse fra Nettby og Facebook. Biip.no har allerede passert nettsamfunnet Blink.no og har nylig inngått et samarbeid med Egmont, A-pressen og Mediehuset Nettavisen.

Biip.no ble lansert i 2005 og er Norges største uavhengige nettsamfunn. Medlemmene kan blogge, opprette grupper, dele bilder, videoklipp, delta i diskusjoner og sende gratis sms. Medlemmene er hovedsakelig unge mennesker i alderen 12-26 år. Biip.no er eid av Norsk Ideutvikling AS.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.