Bilbransjen i Norge på nett: Fra entusiasme til ignorering

digi:media har snakket med den norske bilbransjen. De forskjellige aktørene forholder seg til internett med alt fra ivrig entusiasme til kjølig distanse.

VOLVO: - Stort potensiale

Internasjonalt sett kan det se ut som at bilmerket Volvo klart er kommet lengst i sin nett-satsing. Sist mandag ble presselanseringen av 1997-modellen C70 direkte sendt via Internett. Den halvtimeslange pressekonferansen ble overført både med lyd og bilder. Ifølge internettansvarlig Annika Eriksson ved Volvo Personvagner AB i Gøteborg skal Volvo være det første foretaket utenfor USA som har gjort dette.

- Bruk av Internett kan gi store synergieffekter, og trenger ikke bety at en må gjøre arbeidet to ganger. Nett-overføringen av presselanseringen representerte i så måte ikke spesielt mye merarbeid; I tillegg til at kameraene fra bil-demonstrasjonen ble koplet til presseforsamlingen, til vårt personale og til vår dokumentasjonsavdeling, ble de også koplet til Internett, forteller Eriksson, som finner det vanskelig å sammenlikne verdien av nett- profilering med profilering i tv og i trykte media.

- Dekningsgraden er helt ulik; Foreløpig er det bare ca ti prosent som har nett-tilgang, mens eksempelvis 98 prosent av folket har tv. Dessuten vi vet lite om demografien, hva slags grupper det er som er inne på web-sidene, noe som er viktig for avgjøre reklame- og profileringsverdien, sier hun.

- Hvilket potensiale ser dere i bruk av Internett?

- Meget stort. For eksempel kan bilkunder gjøre sine forkjøpsrunder på nettet. Det gjelder å begynne nå; Det er for sent å starte den dagen når vanlige aviser ikke har den dekningsgraden som de har idag.

Moderbedriften i Gøteborg legger også opp retningslinjene for hvordan Volvos nasjonale nettsider skal se ut. Derfor må den norske importøren av Volvo og Renault vente på beskjed fra Sverige og Frankrike med å legge seg ut.

- Gjennom en enhetlig profil på web-sidenes form og innhold kan vi eksempelvis både vinne mer effektivitet og synergieffekter. På den ene siden må vi sikre at bilmerkets kjerneverdier signaliseres, samtidig som at vil legger tilrette for at sidene kan tilpassers nasjonalt, avslutter Annika Eriksson.

OPEL: -Ikke helt klare

- Vi er ikke helt klare ennå, sier reklamesjef Tormod Delmann i Opel. Han venter imidlertid å være ute med egne Opel-sider på nettet fra starten av 1997. Et byrå er i gang med å utforme sidene, som skal være i samme profil som de internasjonale sidene til produsenten General Motors i USA.

- Tilstedeværelse på Internett er viktig, og vi må inn så fort som mulig. Likevel vil vi ikke forhaste oss. Vi har fått flere henvendelser fra de som har ønsket å lage løsninger for oss, og vi har takket nei i det

lengste. Vi har valgt å vente for få et ordentlig produkt å gå ut på nettet med, sier Delmann, som planlegger interaktive web-sider med konkurranser og underholdningsverdi, og med en profil som gjenspeiler bilmerkets identitet.

- Ser dere Internett som et mulig annonsemedium?

- Det er for langt fram å snakke om. Nå må vi opp og stå først. Så får vi se på slike ting ilag med vårt profesjonelle rådgivningsfirma, sier Delmann.

FORD: Blant de første

Ifølge markedssjef Frank Dunvold i Ford Motor Norge AS var de en av de første som laget egne

web-sider blant norske bilimportører. Desember 1995 var de norske Ford-sidene ute på nettet, selvsagt med link til de internasjonale Ford-sidene.

- For oss er vår tilstedeværelse på Internett mest et artig lite gimmick, som vi viser til i våre øvrige annonse-medier, sier Dunvold.

Han forteller videre at 98 prosent av annonseplassen Ford kjøper er utenfor nettet, i avis og tv. Summene til nett-annonser er derfor minimale. Dunvold har også et et meget nøkternt syn på nettet som reklamemedium, iallfall per i dag;

- Folk kjøper ikke hus på nettet. Derfor tror jeg heller aldri på salg av biler direkte over nettet heller, til det er bilkjøp en alt for stor investering.

CITROËN: På nettet forrige uke

Tirsdag forrige uke var Citroën Norge AS ute med sine første nasjonale bil-sider. EDB-sjef Geir Egil Nordseth ved Citoën forteller at de norske sidene er veldig lite ajourførte med de internasjonale, laget i Frankrike der operatørbedriften holder til.

- De internasjonale sidene er av så dårlig kvalitet at vi ikke vil ha noen link til dem engang. Bare sjekk selv, sier Nordseth som ikke prøver å legge skjul på sin misnøye.

Han mener det er vanskelig å vurdere betydningen for bilmerket av å være på nettet.

- Det er umulig å si nå, men vi måler besøket. Det har iallfall vært lite kostbart for oss å få dem laget, sier Geir Egil Nordseth som i første omgang ser det som uaktuelt å kjøpe annonseplass på nettet.

MERCEDES: Har «is i magen»

- Vi har bestemt oss for å ha «is i magen», sier markedssef Hans Ø. Engh hos Bertel O. Steen AS, som blant annet står for import av Mercedes og Peugot til landet. Firmaet har også hatt mange henvendelser fra mediebyrå som har ønsket å produsere deres web-sider.

- Vi har bestemt oss for ikke å forhaste oss, men dette er selvsagt noe vi må inn på, sier Engh, som ikke vil tidfeste noen lansering ennå. - Jeg tror ikke det er så mange kunder som holder seg oppdatert på bil

gjennom Internett, sier Engh. Han henviser interesserte til de internasjonale web-sidene til operatøren Deimler Benz.

- Annonsering?

- Med tiden vil vi sikkert det. Det er det samme der, det er for tidlig ennå. Først må vi utarbeide en helhetlig policy på dette.

TOYOTA: På nettet i juli

Ved Toyota Norge AS ble web-sidene lagt ut i juli i år. Firmaet har øremerket en stilling til å holde sidene oppdatert, forteller informasjonskonsulent Ann Mari Amundsen. - Vi er i ferd med å oppdatere sidene, og kommer med nye snart.

Også et par lokale Toyota-forhandlere rundt i landet har laget sine egne sider, og i det arbeidet har importøren i Oslo bistått for å sikre en gjennomført mal. Som flere andre importører har også Toyota linket seg opp til sin moderbedrift som ligger i Japan.

- Hvordan vurderer dere Internetts profileringpotensiale?

- Det er et meget spennende medium som vi skal henge med på. Vi har foreløpig ikke annonsert på nettet. Ennå er det hovedsaklig eter- og trykte medier som er aktuelle der, opplyser Ann Mari Amundsen.

HYUNDAI: - Intet viktig medium

-Internett er foreløpig ikke noe viktig medium. Vi ser utviklingen ann og tar det sånn litt etterhvert. Vi legger iallfall ikke ut noe bare for å ha noe der, sier markedssjef Dennis Brandenburger hos den nye

bilimportøren Hyundai Auto Norge AS. Den koreanske opertør-bedriften, er naturlig nok ute, det er også fabrikken Europa-kontor. Brandenburger håper å være klar med norske web-sider i løpet av 1997.

-Vi føler ikke noe tidspress i så måte. I dag bruker vi våre midler til profilering på eter- og trykte media, sier han

- I dag går det for treigt for mange å ta seg rundt på nettet. Det kan jo være en tålmodighetsprøve bare å se rundt på alle bil-sidene. Skal en sjekke ut bilerpriser og modeller, er det nesten raskere å kjøre rundt i byen, legger han lakonisk til.

MAZDA: Venter og ser

Mazda-importøren Kolberg Motors AS har ikke lagt seg ut på nettet ennå, og vet ifølge reklamesjef Kjell Brynhildsen heller ikke om produsenten har lagt ut noen internasjonale Mazda-sider.

- Vi venter og ser, og vil ikke gjøre noe på kort sikt iallfall, sier Brynhildsen. Han peker på problemet med at en ikke kan skaffe seg kunnskap om hvem som besøker sidene, og en er derfor i tvil om en treffer riktig målgruppe ved å være representert på nettet i form av web-sider eller betalte annonser.

- Det er stor sannsynlighet for at de fleste av de som besøker nettet er de unge, og foreløpig er ikke de innenfor vår målgruppe. Før vi gjør noe ønsker vi en bekreftelse på om de som besøker slike sider, virkelig er de som vil kjøpe ny bil, sier han. Importøren bruker derfor profilerings- og reklamemidlene i dag mest på trykte medier, samt noe på tv-annonsering.

Til toppen